نانوذرات استنشاقی برای درمان بیماری‌های قلبی

شرکت فرانسوی نمرا (Nemera) همکاری مشترکی با پروژه CUPIDO اتحادیه اروپا آغاز کرده است تا در قالب یک پروژه ۴ ساله اقدام به توسعه فناوری نانوذرات استنشاقی به منظور درمان بیماری‌های قلبی کنند.

اتحادیه اروپا پروژه‌ای موسوم به CUPIDO راه‌اندازی کرده که قرار است در آن از نانوذرات برای ساخت داروهای استنشاقی به منظور درمان مشکلات قلبی استفاده شود.
بیش از ۹۰ درصد از مرگ و میر در سراسر جهان به دلیل بیماری‌های قلبی است که سالانه ۱۹۰ بیلیون یورو در اتحادیه اروپا صرف این بخش می‌شود. روش‌های درمانی فعلی اثرات کوتاه‌مدت دارند و داروها معمولاً از طریق جریان خون به سایت هدف می‌رسند که در مسیر خود عوارض جانبی نیز ایجاد می‌کنند. برای حل این مشکل اتحادیه اروپا پروژه ویژه‌ای طراحی کرده تا بتوان راهکارهای درمانی برای این مشکل با استفاده از نانوذرات ارائه کرد.
شرکت نمرا نیز همکاری خود را در این پروژه از فوریه ۲۰۱۷ آغاز کرده است. هدف از این همکاری آن است که روش‌های استفاده از فناوری‌ نانو در بخش بیماری‌های قلبی مورد بررسی قرار گیرد. این شرکت قرار است در قالب پروژه کاپیدو اقدام به استفاده از نانوذرات برای درمان کند؛ نانوذراتی که به صورت استنشاقی وارد بدن شده و مستقیم روی قلب بیمار تأثیر می‌گذارد. در صورت موفقیت این پروژه، داروهایی غیرتهاجمی برای درمان بیماری‌های قلبی ارائه می‌شود.
filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636
این کنسرسیوم در حال توسعه نانوذرات زیست‌تخریب‌پذیر و زیست‌سازگار است که به صورت خودآرایی شکل گرفته و دارو را کپسوله می‌کند. این نانوذرات به محض استنشاق، از طریق ریه خود را به قلب می‌رسانند و محتویات دارویی خود را در محل مورد نظر رهاسازی می‌کنند. به دلیل استفاده از خواص مغناطیسی و شیمیایی این نانوذرات، اثرات جانبی دارو به حداقل رسیده و دوز مصرفی دارو نیز کم می‌شود.
نقش شرکت نمرا در این کنسرسیوم، توسعه ابزارهایی است که می‌تواند نانوذرات را به منظور استفاده استنشاقی دارو مدیریت کند. علاوه بر شرکت نرمان، ۶ گروه تحقیقات دانشگاهی، ۵ SMEs، یک شرکت دارویی و دو شرکت صنعتی نیز حضور دارند.
این پروژه ۴ ساله است و با بودجه ۶ میلیون یورو تحت برنامه چارچوبی Horizon 2020 انجام می‌شود. انجمن تحقیقات ملی ایتالیا، دانشگاه برلین، آزمایشگاه تحقیقاتی سیمولا و امپریال کالج لندن از جمله مراکز همکار در این پروژه هستند.