سرمایه‌گذاری ۱٫۷ میلیون دلاری کانادا برای ساخت نانوجاذب نفت

برای توسعه فناوری جدیدی به‌منظور زدایش نفت از آب، مبلغ ۱٫۷ میلیون دلار توسط سازمان منابع طبیعی کانادا در اختیار یکی از آزمایشگاه‌های وابسته به دانشگاه آلبرتا قرار داده شده‌است. در حال حاضر اسفنجی با ترکیب نانولوله‌کربنی و پلیمر ساخته شده که می‌تواند ۱۰۰ درصد نفت را از آب جدا کند.

دولت کانادا مبلغ ۱٫۷ میلیون دلار برای توسعه فناوری جدیدی به‌منظور زدایش نفت از آب سرمایه‌گذاری کرده است. این بودجه در اختیار آزمایشگاه اینجیونیتی قرار داده شده تا با استفاده از فناوری‌ نانو اقدام به ارائه این فناوری جدید کند.
آزمایشگاه اینجیونیتی برای توسعه این فناوری از نانولوله‌های کربنی و پلیمر استفاده می‌کند تا در نهایت ماده‌ای اسفنجی تولید شود. این اسفنج می‌تواند نفت موجود در آب را جذب کند و زمانی که به حالت اشباع رسید، می‌توان این اسفنج را از آب خارج کرد. برای زدایش نفت از آب می‌توان از عواملی نظیر گرما، الکتریسیته یا پرتو فرابنفش استفاده کرد که این عوامل موجب رانده شدن نفت از ساختار اسفنج می‌شود.
کارلو مونتمانگو از مدیران اینجیونیتی می‌گوید که این گروه تحقیقاتی اثربخشی این روش را یک سال پیش به اثبات رساند و در حال حاضر روی توسعه آن در حجم انبوه کار می‌کنند. مونتمانگو می‌گوید: «هنگامی که این اسفنج‌ به آب اضافه می‌شود، می‌تواند نفت را به داخل کشیده و زمانی که به حد اشباع رسید، اسفنج از آب خارج می‌شود و با استفاده از محرک خارجی، نفت از داخل اسفنج بیرون کشیده می‌شود.»
آزمون‌هایی که پیش از این روی این سامانه اجرا شده نشان می‌دهد که این اسفنج قادر است ۱۰۰ درصد نفت را از آب جداسازی کند، حتی اگر نفت سنگین‌تر شده و به سطح زیرین آب برود. همچنین این سامانه این مزیت را دارد که نفت به دام افتاده را مجدداً مورد استفاده قرار دهد.
این فناوری بسیاری پیشرفته‌تر از روش‌های رایج است. این اولین پروژه فناوری‌ نانو آزمایشگاه اینجیونیتی است. پروژه‌های دیگری برای زدایش گاز دی‌اکسید‌کربن، بخش کشاورزی و سلامت نیز تعریف شده‌است.
این گروه تحقیقاتی در حال حاضر روی توسعه نسخه پایلوت این فناوری هستند. آزمون‌های میدانی آن از دو سال قبل شروع شده‌است. مأموریت فعلی این تیم حل چالش‌های موجود بوده تا بتوان آن را به‌صورت تجاری عرضه کرد.