عرضه تجاری دستگاه تولید نانوذرات

شرکت آمریکایی تینکی (Thinky) دستگاهی به بازار عرضه کرده که از آن می‌توان برای تولید نانوذرات استفاده کرد. این دستگاه نمونه‌هایی با مقادیر اندک، تا ۳ میلی‌گرم، را می‌تواند به نانوذرات تبدیل کند.

در دنیای فناوری‌ نانو، وارد شدن به ابعاد بسیار کوچک اهمیت زیادی دارد. برای مثال، شرکت‌های داروسازی که قصد دارند داروهای مؤثرتری بسازند تا به سرعت روی بیمار تأثیرگذارد، به دنبال ارائه فرمولاسیون نانوذرات هستند تا نرخ انحلال دارو را افزایش دهند.
دستگاه Thinky NP-100 Nano Pulveriser ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان ذرات را شکست. برای این کار ذرات خرد و به قطعات کوچک تبدیل شده و در نهایت نانوذرات تولید می‌شوند.
در یک فرآیند کنترل شده، این کار تنها چند دقیقه طول می‌کشد، به طوری که ذرات ۱۰ میکرونی را می‌توان به نانوذرات ۱۰۰ نانومتری یا کوچک‌تر تبدیل کرد.
این دستگاه از حرکات چرخشی و دورانی استفاده می‌کند تا نیروی سانتریفیوژی با زاویه ۴۵ درجه به ذرات اعمال کند. این حرکت منجر به ایجاد انرژی متمرکز قوی شده که برخورد، اصطکاک و سایش را روی ذرات فراهم کرده و در نهایت با استفاده از یک چیلر، دما کنترل می‌شود. این روش امکان تولید نانوذرات با توزیع اندازه ذرات محدود را فراهم می‌کند.
بعد از تولید نانوذرات، این ذرات با استفاده از یک فیلتر مش‌دار از سیستم خارج می‌شوند؛ فرآیندی که در خود همین دستگاه اتفاق می‌افتد.
با استفاده از این دستگاه می‌توان ذرات با مقادیر بسیار کم، تا ۳ میلی‌گرم، را به نانوذرات تبدیل کرد. NP-100 یک دستگاه سریع بوده که امکان آلودگی نمونه را به حداقل می‌رساند. این دستگاه برای تولید نانوموادی نظیر ترکیبات دارویی و پیگمنت‌های معدنی مناسب است. برای مثال، می‌توان از این دستگاه برای موادی نظیر ناپاروکسن، نیفدیپین، دانازول، گریسوفولوین، فنیتوین، اندومتاسین، اکسید آلومینیوم، اکسید تیتانیوم، کربونات لیتیم و فسفات آهن استفاده کرد.