ترفندی برای محافظت DNA در معده و روده

محققان با قرار دادن نانوذرات درون میکروذرات، سامانه دارویی ساختند که می‌تواند DNA و ژن‌های مهندسی شده را در محیط معده و روده محافظت کند.

محققان دانشگاه نربسکا لینکولن نشان دادند که می‌توان نانوذرات را درون میکروذراتی قرار داد و با این کار ژن‌های مهندسی شده یا DNAهای به دست آمده از ویروس را در شرایط بسیار سخت معده محافظت کرد؛ بنابراین داروهای حاوی این مواد را در حین عبور از دستگاه گوارش مصون داشت.
با این روش DNA سنتز شده را می‌توان به سلامت وارد سلول کرد و در آنجا به تولید پروتئین خاصی با عوامل بیماری‌زا مبارزه کرد.
این میکروذرات از جنس پروتئین موجود در غلات موسوم به زاین (Zein) ساخته شده اند و نانوذرات مرتبط با آنها نیز از جنس کیتوزان ساخته شده‌اند. کیتوزان ماده‌ای است که از پوسته برخی سخت‌پوستان نظیر میگو به دست می‌آید.
در صورت توسعه این فناوری، می‌توان از آن در کنار روش تزریقی با سرنگ، برای وارد کردن DNA به بدن نیز استفاده کرد.
ایده کلی این است که از این روش برای تولید واکسن استفاده شده و در سراسر جهان توزیع شود. این روش امکان وارد کردن دارو از طریق خوراکی را فراهم کرده و در نهایت منجر به تولید واکسن خوراکی می‌شود. 
این گروه تحقیقاتی پیش از این به بررسی این موضوع پرداختند که آیا این میکروذرات به تنهاییمی‌توانندDNA را به درون روده هدایت کنند یا خیر؟ نتایج نشان داد که زاین می‌تواند DNA را در معده حافظت کند، اما آنزیم‌های روده آن را از بین برده و DNA بدون محافظ در روده می‌ماند. بنابراین این تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند که کیتوزان را نیز به این سامانه اضافه کنند. برای این کار از ترکیبی به نام تری‌پلی‌فسفات سدیم استفاده کردند که به کپسوله کردن DNA کمک می‌کند. بعد از بهینه کردن این دو نوع ذرات، این سامانه دارویی امکان حمل، محافظت و رهاسازی DNA را به دست می‌آورد. این گروه تحقیقاتی این سامانه را در محیطی مشابه روده و معده مورد آزمایش قرار دادند. آنها امیدوارند که با این روش بتوانند واکسن‌های خوراکی تولید کنند.