اعطای جایزه دولتی برای تولید صنعتی نانوبلورها

یکی از شرکت‌های هندی موفق به دریافت جایزه‌ای از سوی دولت این کشور برای تجاری‌سازی فناوری تولید نانوبلورهای روبانی و روبان‌های آمورف شده‌است. پیش از این صنعت هند مجبور به وارد کردن این مواد از خارج بود.

شرکت ویکارش نانوتکنولوژی آلویز پرایویت (Vikarsh NanoTechnology Alloys Private) موفق به تجاری‌سازی نانوبلورهایی شد که پیش از این دولت هند مجبور به واردات آن از خارج بود. موفقیت این شرکت موجب شد تا بورد توسعه فناوری دولت هند، اقدام به اعطای جایزه‌ای به شرکت ویکارش کند.
این جایزه دو بخش دارد که یکی نقدی به رقم یک و نیم میلیون روپیه بوده و دیگری نیز یک جایزه غیرنقدی است.. این جوایز در حاشیه مراسمی در روز فناوری (۱۱ ماه مه ۲۰۱۷) به این دو شرکت داده می‌شود.
هارش واردهان از وزارت علم و فناوری هند در این مراسم حضور خواهد داشت. روز فناوری از سال ۱۹۹۸ که در آن آزمایش هسته‌ای این کشور با موفقیت انجام شده، جشن گرفته می‌شود.
این نانوبلورها و مواد آمورف روبانی ماحصل روش‌های مهندسی پیچیده است. ویکارش اولین شرکت هندی است که اقدام به تولید این محصولات در کشور هند می‌کند. این در حالی است که صنعت هند تا پیش از این، این مواد را از خارج وارد می‌کرد. این محصولات تمام آزمایشهای کیفی بین‌المللی و زیست‌محیطی را طی کرده‌اند. نتایج این آزمایشها نشان داده است که این محصولات از نظر عملکردی ۵ برابر بهتر از محصولاتی است که از کشورهای دیگر وارد هند می‌شوند.
این نانوبلورها در بخش الکترونیک استفاده شده و پیش‌بینی می‌شود که طی یک سال گذشته، ۲ میلیون دلار آمریکا صرفه‌جویی ارزی برای هند داشته است. به جز بخش الکترونیک، این روبان‌ها در حوزه‌های دیگر نظیر دفاعی، پزشکی و انرژی خورشیدی نیز به کار می‌روند.
سال‌ها بود که بنیان‌گذاران شرکت ویکارش آرزو داشتند تا مواد مغناطیسی پیشرفته‌ای را توسعه دهند تا این که بعد از ۵ سال تلاش در دسامبر سال ۲۰۱۴ موفق به تولید این محصولات شدند.
در حال حاضر، شرکت‌هایی نظیر جنرال الکتریک، زیمنس، توشیبا و ABB اقدام به استفاده از نانوبلورهای روبانی و روبان‌های آمورف شرکت ویکارش کرده‌اند.