نتایج مثبت آزمون‌های انجام شده روی نانوکامپوزیت‌

شرکت زنیاتا ونچرز (Zenyatta Ventures) نتایج مثبتی از نانوکامپوزیت تولید شده خود که در دانشگاه ساسکس مورد آزمایش قرار گرفته، به دست آورده است. این نانوکامپوزیت‌ها دارای خواص گرمایی و الکتریکی بهبود یافته‌ای هستند.

آبری ایولایت، مدیرعامل شرکت زنیاتا ونچرز، می‌گوید: «بهبود کامپوزیت‌ها یکی از کاربردهای مهمی گرافن در صنعت است.»
ایولایت در سال ۲۰۱۶ اقدام به افزودن گرافن به بتن کرد و نتیجه جالب توجهی به دست آورد. این نتیجه به صورت پایلوت نیز مورد آزمایش قرار گرفته و در قالب یک شرکت خطرپذیر، سرمایه‌گذاری روی آن انجام شد.
اخیرا زنیاتا اعلام کرده است که نتایج جالب توجهی از آزمایشهای انجام شده در دانشگاه ساسکس انگلستان روی کامپوزیت‌های گرافنی به دست آورده است. این شرکت گرافن را به‌صورت یکنواخت در کامپوزیت لاستیک وارد می‌کند. با این کار خواص گرمایی و الکتریکی کامپوزیت بهبود چند برابری را تجربه می‌کند و همچنین خواص الاستیسیته و استحکامی کامپوزیت نیز بهبود می‌یابد.
محققان دانشگاه ساسکس از نانوموادی نظیر گرافن برای توسعه حسگرهای کامپوزیتی حاوی لاستیک استفاده کردند. این حسگرها می‌توانند حرکت‌هایی نظیر پالس یا تنفس را شناسایی کنند. در حال حاضر بازار قابل توجهی برای کامپوزیت‌های لاستیک گرافن وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده در ساخت حسگر است. این حسگرها در بخش لباس‌های ورزشی و ادوات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کامپوزیت لاستیک گرافن زنیاتا دارای حساسیت بالایی در برابر استرس‌های مکانیکی است و می‌توان از آن در بخش‌های دیگر صنعت نیز استفاده کرد.
در حال حاضر شرکت‌های مختلفی از کامپوزیت‌های گرافنی استفاده می‌کنند. شرکت دایرکتا پلاس گرافن را برای تقویت تایرلاستیک تولید می‌کند. شرکت ویتوریا از این محصولات برای تولید لاستیک دوچرخه استفاده می‌کند. یک شرکت چینی به نام کینگداو سنچری نیز از نانوکامپوزیت گرافنی برای ساخت تایر استفاده می‌کند. این شرکت نیز قرارداد همکاری مشترک با چند تولیدکننده تایر خودرو امضاء کرده است.
برات چهار از بخش توسعه بازاریابی شرکت زنیاتا می‌گوید: «این نتایج نشان می‌دهد که گرافن به دست آمده از منطقه آلبانی خواص قابل توجهی دارد. ما به کار روی این فناوری ادامه می‌دهیم تا در نهایت با تولید گرافن قابل پخش، مسیرهای تازه‌ای برای ساخت کامپوزیت‌های با ارزش افزوده ایجاد کنیم.»