تولید نانوسیمی از جنس DNA

محققان کره‌ای موفق به ساخت نانوسیمی از جنس DNA شدند. این نانوسیم با استفاده از کشش سطحی سیالات و با هدف استفاده در بخش حسگری و دارورسانی تولید شده‌است.

مون یونگ وون، از محققان فناوری‌ نانو در مؤسسه علم و فناوری کره‌جنوبی (KIST) موفق به ساخت نانوسیمی از جنس DNA شده‌است.
در این روش، کشش سطحی سیالات به کار گرفته شده‌است که با کمک آن می‌توان نانوسیم‌هایی جهت استفاده در سامانه‌های دارورسانی، حسگرهای بیونیک و آنالیز ساختار DNA تولید کرد.
این پروژه با همکاری مون و همکارانش و محققانی از دانشگاه پرینستون انجام گرفته است. مون می‌گوید: «این روش را می‌توان در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار داد.»
سطح موادی نظیر پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان (PDMS) زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرند، چروک می‌شوند. این گروه تحقیقاتی روشی مبتنی بر کشش سطح سیال ارائه کردند که در آن از این ویژگی برای به حداقل رساندن مساحت سطحی استفاده می‌شود.
زمانی که یک قطره آب روی این سطح چروکیده قرار می‌گیرد، وجود این کشش سطحی موجب می‌شود تا ساختار تا خورده و به‌صورت تونلی شکل در آید. سپس یک قطره از آب ترکیب شده با زیست مولکولی نظیر DNA استفاده می‌شود.
مون در حوزه‌های مختلفی از کنترل سطوح نانومقیاس گرفته تا جداسازی آب از روغن تخصص دارد. او روی توسعه مواد و نرم‌افزارهایی برای چاپ سه بعدی و چهار بعدی کار می‌کند. مون فناوری‌های مختلفی را برای استفاده از خاک برای چاپ سه بعدی ارائه کرده است.
مون از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ در دانشگاه ملی سئول در رشته مهندسی فلزات مشغول به تحصیل بوده است و دوره کارشناسی ارشد و دکتری خود را نیز در این رشته ادامه داده است. او در دوره پسادکتری از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ در دانشگاه هاروارد کار کرده و اخیراً نیز به‌عنوان استاد در دانشگاه صنعتی دیجون مشغول به کار شده‌است.