۵۳ طرح مفهومی در پنجمین چالش نوآوری نانو

مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح در پنجمین چالش نوآوری نانو طبق برنامه قبلی در تاریخ ۱۵ خردادماه پایان یافت. در مدت زمان ثبت‌نام که با تمدیدی ۳ هفته‌ای همراه بود، مجموعا ۵۳ طرح مفهومی از سوی پژوهشگران، فناوران، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت شد.

این چالش که از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو و با همکاری شرکت نوآوران فناوری‌های همگرای شناختی، زیستی، اطلاعات و نانو برگزار می‌شود، به دنبال توسعه کسب‌وکارهایی در حوزه تشخیص آنی عوامل یا نشانگرهای زیستی برپایه فناوری نانو در سه حوزه زیر است:
شناسایی نشانگرهای زیستی برای تشخیص زود هنگام سرطان
توالی سنجی DNA به منظور تعیین عیوب ژنتیکی
تشخیص آنی بیماری‌های واگیردار
در این راستا برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور، این موضوع با حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه فناوری نانو در غالب یک رقابت فناورانه با عنوان چالش نوآوری توسعه روش‌های تشخیص آنی پزشکی مبتنی بر نانوحسگرهای زیستی به فراخوان گذاشته شد.
همان‌‍طور که ذکر شد در مدت حدودا ۵۰ روزه ثبت‌نام در این چالش، ۵۳ طرح مفهومی از سوی محققان و فناوران دریافت شد که از این تعداد بیش از ۳۰ درصد دارای نمونه اولیه‌ای از طرح خود بودند. لازم به ذکر است که بیش از ۷۵ درصد طرح‌ها به صورت گروه یا تیم در این رقابت ثبت‌نام نموده‌اند که در میان آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان نیز حضور دارند. در شکل زیر اینفوگرافی از طرح‌ها و شرکت‌کنندگان این چالش قابل مشاهده است.
filereader.php?p1=main_a3f390d88e4c41f27
همان‌طور که در طرح فوق نیز آورده شده است، از نظر رشته تحصیلی، بیش‌ترین شرکت‌کنندگان از رشته‌های شیمی، علوم‌زیستی و پزشکی هستند که نیمی از کل شرکت‌کنندگان را شامل می‌شوند. لازم به ذکر است که علاوه بر ثبت‌نام ۳۰ تیم دانشجویی، نزدیک به ۲۰ درصد طرح‌ها نیز متعلق به اعضای محترم هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش و پژوهشی سطح کشور است. همچنین گفتنی است که نیمی از شرکت‌کنندگان در چالش نوآوری توسعه روش‌های تشخیص آنی پزشکی مبتنی بر نانوحسگرهای زیستی را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا و پسادکترا تشکیل می‌دهند.
              
هم‌اکنون با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی توسط کمیته داوران پنجمین چالش نوآوری فناوری نانو آغاز شده است. شرکت‌کنندگان در این چالش نیز می‌توانند با ورود به حساب کاربری خود در پایگاه اینترتنی چالش‌های نوآوری و فناوری نانو از آخرین وضعیت طرح خود مطلع شوند. لازم به توجه است که نتایج مربوط به هر طرح صرفا از این طریق قابل مشاهده خواهد بود. 
مطابق با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی صورت گرفته به منتخبان مرحله اول چالش نوآوری «توسعه روش‌های تشخیص آنی پزشکی مبتنی بر نانوحسگرهای زیستی» هرکدام ۵۰ میلیون ریال کمک هزینه ساخت نمونه آزمایشگاهی و ۳۰ میلیون ریال تسهیلات آزمایشگاهی (برای خرید ملزومات یا استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی) از سوی ستاد توسعه فناوری نانو تعلق خواهد گرفت و برندگان راهی مرحله دوم خواهند شد. برگزیدگان مرحله نخست، دو ماه فرصت خواهند داشت تا یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح مفهومی خود ارائه دهند. در مرحله پایانی این چالش، به نفرات یا گروه‌های اول و دوم، از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به ترتیب ۱۰۰ و ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی اعطا خواهد شد.
علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات مراحل چالش به پایگاه اینترنتی چالش مراجعه نمایند.