رها نشدن نانولوله‌کربنی از محصولات در زمان مصرف

شرکت اوسی‌اس‌آی‌آال (OCSiAl) در راستای اثبات عملکرد و ایمنی نانولوله‌های کربنی تک جداره خود، افزودنی‌های حاوی نانولوله‌کربنی خود را توسط یک سازمان مستقل مورد ارزیابی قرار داده و نتایج قابل توجهی به دست آورده است. آزمون‌ها نشان داد که در طول مصرف، نانولوله‌های کربنی از سطح محصولات رهاسازی نمی‌شوند.

اخیراً آزمون‌هایی روی افزودنی‌های حاوی نانولوله‌کربنی انجام شده که نتایج آن قابل توجه است. نتایج نشان میدهد که زمانی که افزودنی حاوی نانولوله‌کربنی تک‌جداره شرکت اوسی‌اس‌آی‌آال (OCSiAl) به محصولی اضافه می‌شود که در معرض استرس و فشار است، هیچ نانولوله ای از پوشش جدا نمی‌شود. البته مقدار بسیار کمی از میکروذرات از سطح جدا می‌شوند که این نشان از استحکام بالا و چسبندگی این افزودنی دارد.
جدا شدن نانولوله‌های کربنی از سطح همیشه به‌عنوان دغدغه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بوده است؛ به همین دلیل آزمون‌های ایمنی مختلفی روی محصولاتی که از این نانولوله‌ها استفاده کرده‌اند، انجام می‌شود.
OCSiAl یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده نانولوله‌های کربنی تک‌جداره در جهان است که محصولات خود را با نام تجاری TUBALL به بازار عرضه می‌کند.
یک سازمان تحقیقات مستقل اروپایی اقدام به بررسی اپوکسی‌های حاوی TUBALL کرد تا نشان دهد چه مقدار از این نانولوله‌ها از سطح جدا می‌شوند.
بررسی میکروسکوپی این پلیمرهای حاوی نانولوله‌کربنی نشان داد که دوام این کامپوزیت‌ها قابل توجه بوده و رهاسازی نانولوله‌های کربنی از آن نسبت به نمونه بلنک، ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این نشان می‌دهد که نانولوله‌های این شرکت استحکام ساختار کامپوزیت را بهبود داده است.
OCSiAL در راستای شفاف‌سازی بحث ایمنی نانومحصولات خود، اقدام به انجام این آزمون کرده است. این شرکت به‌صورت مستمر روی پروژه‌های HSR که توسط موسسه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی مستقل انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری می‌کند.
OCSiAL اولین تولید کننده نانولوله‌کربنی تک‌جداره در جهان است که محصولات خود را برای ارزیابی ایمنی به REACH معرفی کرده و به دنبال گرفتن تاییدیه ایمنی محصولات خود است. این شرکت سالانه تا ۱۰ تن نانولوله کربنی را در اروپا تولید می‌کند و به شدت به دنبال تجاری‌سازی این ماده است.
این شرکت افزودنی‌های حاوی نانولوله‌کربنی را به بازار عرضه کرده است که می‌توان آنها را به مواد مختلف اضافه کرد. افزودن مقدار اندکی از این ماده به محصولات مختلف منجر به بهبود ویژگی‌های آنها می‌شود.