روشی برای رصد تغییرات هورمونی در نهنگ‌ها در مقیاس‌نانومتری

محققان روشی مبتنی بر nano-LC-MS/MS و nano-HPLC ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان مقادیر بسیار کم از هورمون‌ها را در نهنگ‌ها شناسایی کرد. این کار برای رصد سلامتی و تولیدمثل نهنگ‌ها بسیار ضروری است.

مطالعه دائمی وضعیت نهنگ‌ها و  آگاهی آز شرایط یدنیی آنها اهمیت زیادی برای دانشمندان دارد. آنالیز هورمون استروئید در چربی نهنگ‌ها اطلاعات مهمی درباره سطح استرس و تولیدمثل ارائه می‌دهد؛ از این رو محققان از آرایه مبتنی بر آنزیم موسوم به الیزا (ELISA) برای شناسایی مقدار استروئید در نهنگ استفاده می‌کنند. برای این کار نیاز به حداقل ۷۵ تا ۱۵۰ میلی‌گرم از چربی است.
اخیرا محققان روشی جدید موسوم به nano-LC-MS/MS را برای شناسایی استروئید در مقادیر بسیار کم ارائه کرده‌اند. آنها با این روش موفق به اندازه‌گیری مقدار پروژسترون، تستسترون و هیدروکورتیزون نیز شده‌اند. در این روش برای شناسایی ترکیبات مورد نظر، تنها ۵۰ میلی‌گرم از چربی نهنگ کافی است.
HPLC مورد استفاده در این پروژه Dionex UltiMate 3000 RSLCnano و ستون مورد استفاده نیز مربوط به شرکت ترموساینتیفیک است.
محققان با این روش موفق به جداسازی سه نوع استروئید شدند و استاندارد داخلی نیز برای آن ایجاد کردند. حد پایین شناسایی (LOD) برای تستسترون ۷٫۲ فمتوگرم، برای پروژسترون ۷٫۸ فمتوگرم و برای هیدروکورتیزون ۹ فمتوگرم بر میکرولیتر است. این مقادیر بسیار کمتر از چیزی است که در مقالات برای HPLC رایج گزارش می‌شود. این روش دقت خوبی دارد.
محققان این روش را روی نمونه‌‌های چربی سه نهنگ مختلف آزمایش کردند و نشان دادند که سطح تستسترون در نهنگ‌های نر بالغ و سطح پروژسترون در نهنگ‌های ماده بسیار بالاست. میزان استروئید در نهنگ‌های جوان پایین است که با پیش‌بینی‌های قبلی انطباق دارد.
با استفاده از nano-LC-MS/MS می‌توان مقدار کم تغییرات استروئید را در نمونه‌های بسیار کم نهنگ‌ها شناسایی کرد. روش nano-HPLCدر عین  نیاز به حلال بسیار کمتر، حساسیت بالایی دارد. چنین روش‌هایی برای موقعیت‌های مختلف قابل استفاده است؛موقعیت‌هایی که مقدار بسیار کمی از ماده در دسترس است.