نیجریه در ابتدای راهی دراز برای توسعه فناوری‌ نانو

یکی از مسئولان بخش آموزش، علم و فناوری دولت نیجریه در گفتگویی که با آژانس خبری NAN گفت که باید فناوری‌ نانو توسط بخش آموزش این کشور پذیرفته شود تا نیجریه از مزایای این فناوری بهره‌مند شود. این در حالی است که ۱۰ سال از ارائه برنامه‌ برای توسعه این فناوری در نیجریه می‌گذرد.

حاجیا فاطیما مادوگو، کمیساریای آموزش، علم و فناوری نیجریه، اعلام کرد که دولت فدرال این کشور باید فناوری نانو را در بخش توسعه علم و فناوری خود قرار دهد. مادوگو این خبر را در مصاحبه خود با آژانس خبری نیجریه (NAN) در مینا اعلام کرد. ایشان در این مصاحبه چنین اظهار داشت که اگر کشور نیجریه فناوری‌ نانو را به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم تحقیقاتی قلمداد کند، اثرات مثبتی روی صنایع و دیگر بخش‌های اجتماعی این کشور خواهد داشت.
مادوگو درباره فناوری‌ نانو گفت که این فناوری دارای کاربرد وسیعی در تمامی حوزه‌‌های علم نظیر شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک، علم مواد و مهندسی است.
مادوگو می‌گوید: «این فناوری می‌تواند منجر به توسعه محصولات هوشمندتر، ایمن‌تر، کاراتر و بادوام‌تر شود. از این محصولات می‌توان در منازل، مخابرات، پزشکی، حمل ونقل، کشاورزی و انرژی استفاده نمود. فناوری را تصور کنید که می‌تواند برای توسعه ادوات پزشکی استفاده شود؛ ادواتی که قادر به عبور از بخش‌های مختلف بدن بوده تا اهدافی نظیر سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.»
ایشان معتقد است که استفاده از فناوری‌ نانو در نیجریه موجب می‌شود تا هم محصولات این کشور بهبود یابند و هم فرآیندهای تولید آنها ارتقا پیدا کنند.
لازم به ذکر است که دولت نیجریه از سال ۲۰۰۷، در قالب یک برنامه توسعه‌‌ای موسوم به برنامه توسعه چهارم، اقدام به به‌کارگیری فناوری‌ نانو کرده است. در این سال، دولت نیجریه یک نقشه راه برای به کار گرفتن فناوری‌ نانو در بخش‌های مختلف و صنایع این کشور تدوین کرد. در سال ۲۰۰۷ دولت این کشور سه حوزه آب، سلامت و انرژی را به‌عنوان اولویت‌های اصلی در حوزه فناوری‌ نانو معرفی کرد.