ترکیب دو فناوری برای شناسایی سرطان از روی آنالیز ژنوم

شرکت نانوبیوژنومیکس که صاحب فناوری توالی‌سنج DNA و ترسیم نقشه ژنوم است، قرارداد همکاری مشترکی با شرکت جنوپتیکس امضاء کرده تا از فناوری‌های دو شرکت برای شناسایی بیماری‌سرطان از طریق آنالیز ژنوم استفاده کند.

بیونانو ژنومیکس (Bionano Genomics) و جنوپتیکس (Genoptix) تفاهم‌نامه همکاری مشترکی امضاء کردند تا با همکاری یکدیگر اقدام به توسعه آرایه‌های تشخیص طبی کنند؛ آرایه‌هایی که می‌توان از آن برای تشخیص سرطان استفاده کرد.
بیونانو در این پروژه از تخصص و دانش خود در حوزه آنالیز ساختار ژنوم استفاده خواهد کرد. این شرکت سامانه‌ای به نام سافیر (Saphyr) دارد که برای به تصویر کشیدن ساختار ژنوم طراحی شده‌است. این دستگاه قادر است از روی DNA که از سلول‌های سرطانی استخراج شده، نقشه ژنوم آن را نمایش دهد. این پلت‌فورم که حساسیت آن نسبت به روش‌های توالی‌سنجی رایج بیشتر است، می‌تواند همه نوع اختلاف‌ ساختاری را در ژنوم شناسایی کند.
جنوپتیکس، یکی از بزرگترین مراکز پاتولوژی خونی در آمریکاست که تخصص خود در بخش هماتولوژی و سرطان را در این پروژه به اشتراک می‌گذارد.
اریک هولملین، مدیرعامل شرکت بیونانو، می‌گوید: «راهبرد بیونانو به ما اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به هیچ پیمایشگری، اقدام به آنالیز ژنوم کرده و از آن برای شناسایی اختلاف‌های ژنتیکی استفاده کنیم. این اختلاف‌ها در تشخیص بیماری‌ها نقش مهمی داشته و می‌توان از آنها در آینده برای شناسایی بیماری‌ استفاده کرد؛ بدون این که نیاز به تجهیزات تشخیص طبی پیچیده باشد.»
این گروه قصد دارند تا سامانه سافیر شرکت بیونانو را به‌گونه‌ای توسعه دهند تا اختلاف‌های ساختاری بزرگ را در بیماران سرطانی شناسایی کنند. هنوز درباره جزئیات مالی این توافق‌نامه اطلاعاتی منتشر نشده است.
شرکت بیونانو پیش از این نیز همکاری مشترکی با شرکت‌های دیگر برای توسعه فناوری خود داشته است. دستگاه توالی‌سنج شرکت بیونانوژنومیکس موسوم به Irys چندی پیش توسط یک گروه تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفت تا با ترکیب این فناوری و فناوری دیگری که مربوط به شرکت بیوساینس پاسیفیک است، اقدام به ارائه ژنوم مرجع مهره‌داران کنند. Irys سامانه‌ای است که خروجی آن قابل استفاده در ادوات مختلف است. برای مثال، داده‌های دستگاه Irys می‌تواند توسط نرم‌افزارهای تصویربرداری ژنومی شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.