ارائه فناوری چاپ پیل‌های خورشیدی لایه نازک

شرکت سول تکنولوژیز (Saule Technologies) فناوری چاپ پیل‌های خورشیدی لایه نازک را ارائه کرده که می‌توان از آن برای تأمین انرژی تلفن‌های همراه استفاده کرد.

یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که پنل‌های خورشیدی لایه نازک قابل چاپ می‌تواند انرژی مورد نیاز تلفن همراه شما را تأمین کند. این پنل‌ها مسیر ساخت ابزارهای تولید انرژی پاک با استفاده از فناوری‌ نانو را هموار می‌کند.
مارتین کرلی از دانشگاه مینوث ایرلند می‌گوید: «فناوری‌ها نقش مهمی در حرکت ما به سوی زندگی هوشمند و تجدیدپذیر دارد.»
او در کنفرانس یورونانوفروم که در ۲۱ ماه ژوئن در ملتا برگزار شد، از فناوری‌ نانو به‌عنوان ابزاری برای انفجار نوآوری نام برد. یکی از حوزه‌هایی که فناوری‌ نانو می‌تواند به شدت تأثیرگذار باشد، بخش انرژی است که فناوری پیل‌های فتوولتائیک تأثیر بسیاری از فناوری‌ نانو برده‌اند.
آرتور کوپزوناس، بنیان‌گذار شرکت سول تکنولوژیز (Saule Technologies)، در این کنفرانس اعلام کرد که این شرکت از فناوری‌ نانو برای چاپ پنل‌های خورشیدی استفاده کرده است. این پنل‌ها از جنس بلورهای پروسکیتی بوده و با قیمت پایین و حساسیت بالا قابل تولید هستند.
این شرکت لایه‌های بسیار نازکی از سلول‌های خورشیدی ایجاد کرده که ضخامتی در حد یک دهم تار موی انسان دارد. این سلول‌ها هزینه پایینی داشته در حالی که می‌توان به سادگی آنها را روی سطوح مختلف قرار داد. کوپزوناس می‌گوید که بزرگترین مزیت این فناوری کاهش هزینه تولید است، به این معنا که می‌توان این فناوری را به سرعت وارد بازار کرد.
جان بوگیلد هانسن از شرکت دنیش کمیکال اینجینیرینگ در این کنفرانس نشان داد که چگونه از فناوری‌ نانو برای نگاه کردن به گازها در مقیاس اتمی استفاده کرد تا خواص آنها را بهتر درک کنند. از این فناوری می‌توان برای تولید پیل‌های سوختی به روشی پاک‌تر استفاده کرد. مسئولان این شرکت معتقداند که این فناوری به تولید هیدروژن به روش پاک کمک کرده تا نشر دی‌اکسید‌کربن کمتری اتفاق بیافتد. در حال حاضر گلوگاهی در بخش زیست‌سوخت‌ها وجود دارد که این فناوری می‌تواند به رفع آن کمک کند. درصورت تجاری‌سازی این فناوری، می‌توان از سوخت‌های مایع در بخش‌هایی نظیر حمل و نقل استفاده کرد.