رشد ۱۰ درصدی بازار زیست‌حسگرهای کشت سلولی تا سال ۲۰۲۴

بازار زیست‌حسگرهای محیط کشت سلولی تا یک دهه آینده با رشد ۱۰ درصدی به رقم ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. عوامل مختلفی روی رشد این بازار تاثیرگذار است که از آن جمله می‌توان به توسعه بخش پزشکی شخصی اشاره کرد.

به گزارش سایت فناوری های همگرا بازار زیست‌حسگرهای رصد محیط کشت سلولی در جهان در سال ۲۰۱۶ به رقم ۲۳۴٫۲ میلیون دلار رسید که پیش بینی می‌شود این رقم برای دوره زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ رشد ۱۰ درصدی را تجربه کند.
برای بررسی محیط کشت سلولی دو روش دستی و حسگری وجود دارد که در روش حسگری کار ساده‌تر و فرآیند ایمن‌تر است. همین موضوع عاملی برای رشد بازار این حسگرها شده است. یک زیست‌حسگر الکتروشیمیایی، ابزاری است که می‌تواند برای انالیز دقیق محیط کشت مورد استفاده قرار گیرد که این کار با کمک گیرنده زیست‌شیمیایی صورت می‌گیرد. ترکیب حسگر الکتروشیمیایی زیست‌پزشکی با فناوری میکروسیالی موجب شده تا کاربردهای نوظهوری برای بازار رصد محیط کشت سلولی ایجاد شود. ترکیب این دو فناوری موجب می‌شود تا در نهایت نتایج دقیق‌تری در آنالیزها بدست آید. برای مثال، حسگری زیستی آمپرمتریک و ولتامتریک با سامانه‌های میکروسیالی ترکیب شده تا از آن برای رصد فعالیت‌های سلولی در بخش تولید آب اکسیژنه استفاده شود.
این حسگرها کاربرد وسیعی در بخش تحقیقات و محصولات دارند که بیشتر کاربرد آنها در بخش غذا، دارو و زیست‌فناوری است. روش محیط کشت سلولی امکان تولید سریع واکسن و محصولات زیست‌فناوری را فراهم می‌کند.
تحلیل‌گران معتقداند که در بازار بیوژنریک‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود که این موضوع روی تقاضا برای کشت سلولی نیز تاثیرگذار خواهد بود. پزشکی شخصی نیز یک روند جدید در این بازار است. روش کشت سلولی برای شناسایی زیست‌شناساگرها قابل استفاده بوده و از آن می‌توان برای رصد مستمر پارامترهای محیط کشت سلولی با مقاصد درمانی استفاده کرد. این موضوع نیز یکی از عوامل رشد بازار زیست‌حسگرها محیط کشت سلولی است.
تولیدکنندگان ادوات نیاز دارند تا از دقت و امنیت داده‌های تولید شده در فرآیند حسگری مطمئن شوند. به همین دلیل این حسگرها باید بسیار حساس به تغییرات ابعاد سلولی، دما و دیگر پارامترها باشند.
لازم به ذکر است که تقاضا برای ادوات همراه موجب شده تا تقاضا برای نانو و میکروحسگرهایی با دقت و حساسیت بالا افزایش یابد.