نانوپوششی که پرتو فرابنفش را فیلتر می‌کند

محققان پوشش نانوکامپوزیتی به‌عنوان لایه فیلترکننده پرتو فرابنفش ساختند. این پوشش حاوی پلیمر و نانوذرات ZnO و TiO2 است.

یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که پوشش‌های نانوکامپوزیتی مبتنی بر آمولوسیون اکریلیک و نانوذرات اکسید روی یا اکسید تیتانیوم می‌تواند برای ایجاد لایه ضد پرتو فرابنفش استفاده شود. محققان این نوع پوشش‌ها را تولید کرده و از نظر پایداری نوری و دوام در برابر پرتو فرابنفش مورد آزمایش قرار دادند.
در این پروژه از یک دستگاه مجهز به لامپ فلورسانس UVB-313 برای مطالعه روی ویژگی‌های نانوذرات استفاده شده است. نتایج نشان داد که پوشش حاوی ۲ درصد وزنی از نانوذرات اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم و ضخامت ۴۵ میکرون دارای بالاترین پایداری نوری و سپر فرابنفش است. این پوشش‌ها می‌توانند ۹۸ درصد (در مورد اکسید تیتانیوم) و ۸۵ درصد (در مورد اکسید روی) قابلیت سپر پرتو فرابنفش داشته باشد. این مقاومت در تابش‌های بین ۲۳۰ تا ۳۸۰ نانومتر اتفاق افتاده است.
بعد از ۶۰ چرخه UV/CON، رنگ این پوشش نانوکامپوزیتی حاوی اکسید روی و اکسید تیتانیومی تغییر چندانی نکرده است. البته اندکی زوال در چسبندگی پوشش مشاهده شد، به طوری که از ۲٫۵ و ۲٫۴ به ترتیب برای اکسید تیتانیوم و اکسید روی به ۲٫۳ و ۲٫۱ نیوتن بر میلیمتر رسیده است. این پوشش نانوکامپوزیت دارای پتانسیل بالایی برای استفاده در بخش سپر پرتوفرابنفش است.
پیش از این محققان از اکسید روی برای تولید پوشش‌های فیلترکننده پرتو استفاده کرده‌اند. چندی پیش محققان با استفاده از نانولوله‌هایی از جنس اکسید روی در پلیمرها، موفق به ارائه ماده نازک و انعطاف‌پذیری شدند که قادر است طول موج خاصی را از خود عبور داده و بخش دیگری از نور وارد شده را جذب کند. آنها با استفاده از نانولوله‌هایی از جنس اکسید روی در پلیمرها، موفق به ارائه ماده نازک و انعطاف‌پذیری شدند که قادر است طول موج خاصی را از خود عبور داده و بخشی دیگری از نور وارد شده را جذب کند.

نتایج این پروژه در نشریه Progress in Organic Coatings منتشر شده‌است.