برگزاری دو چالش نوآوری همزمان با همایش بین‌المللی نانوالیاف ایران

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو همزمان با اولین همایش بین‌المللی نانوالیاف ایران (ICNF 2017)، هشتمین و نهمین چالش نوآوری نانو را برگزار می‌کند. هر دو چالش با محوریت استفاده از نانوالیاف تعریف شده اند.

 
کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دو چالش نوآوری با موضوعات «طراحی و ساخت زخم‌پوش مبتنی بر نانوالیاف با قابلیت ترمیم کامل زخم‌های دیابتی»  و  «طراحی و ساخت سامانه فیلتر تهیه آب سالم بر پایه نانوالیاف» را همزمان با اولین همایش بین‌المللی نانوالیاف ایران برگزار خواهد کرد. 

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت ‏نام مرحله اول این دو چالش از ۲۰  تیرماه آغاز شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقمند می‌توانند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند.
صاحبان طرح‎های مفهومی برگزیده در مرحله دوم باید نمونه اولیه‌ای‌ منطبق با طرح خود بسازند. در این مسیر شرکت‌کنندگان از کمک‌هزینه نقدی ۲۰ میلیون ریالی همراه با ۱۰ میلیون ریال اعتبار استفاده از خدمات و تجهیزات شبکه آزمایشگاهی نانو در سراسر کشور نیز بهره‌مند خواهند شد. در پایان این مرحله از چالش نیز از صاحبان نمونه‌های برتر دعوت خواهد شد تا در جریان اولین همایش بین‌المللی نانوالیاف ایران (ICNF 2017)، طرح خود را در حضور جمعی از سرمایه‌گذاران و حامیان بالقوه ارائه نمایند. گفتنی‌است که به طرح‌های برگزیده از نگاه متقاضیان یا سرمایه‌گذاران طی این رویداد، تسهیلات حمایتی ویژه‌ای از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری‌سازی آن‌ها تعلق خواهد گرفت و طرح برتر نهایی نیز از جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی بهره‌مند خواهد شد.

براساس پیش بینی‌ها تا سال ۲۰۳۰ تعداد بیماران مبتلا به دیابت در سراسر دنیا به ۴۳۹ میلیون نفر خواهد رسید. یکی از مهم‌ترین عوارض این بیماری زخم پای دیابتی است که منجر به بستری شدن بیمار شده و در موارد حاد به قطع عضو نیز می‌انجامد. استفاده از گاز و بانداژ ساده‌ترین روش درمان زخم‌های دیابتی است که علاوه‌بر محافظت از زخم در برابر آسیب‌های ترومایی و نفوذ باکتری‌ها، به تبادل گاز و سیالات کمک می‌کند، اما در ترمیم زخم‌های دیابتی چندان موثر نیست. بنابراین به‌تازگ استفاده از ساختارهای نانولیفی در تهیه این پوشش‌ها مورد توجه قرار گرفته است، زیرا قادر به برهم‌کنش مناسب با سلول‌های پوست و محیط آن‌ها هستند و فرآیند بهبود زخم را تسریع می‌کنند. 

تامین آب سالم نیز از جمله چالش‌های ملی ما برای شهروندان ایرانی در گوشه و کنار کشور است. این چالش سال‌هاست که در بسیاری از کشورهای دیگر جهان پررنگ شده است و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) هم اکنون حدود ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان به آب سالم دسترسی ندارند. از این رو دست‌یابی به روش‌های مناسب برای تولید آب شیرین (بدون املاح و با سختی کم) و سالم (عاری از آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی) به یک ضرورت جدی تبدیل شده است. یکی از رویکردهای اساسی برای تأمین آب سالم، روش‌های تصفی مبتنی بر غشا است که با استفاده از فناوری‌های نوظهوری مانند ساختارهای فیلتری مبتنی بر نانوالیاف، آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی منابع آبی را تصفیه می‌کند. ستاد توسعه فناوری نانو نیز در راستای برداشتن گامی موثر در این حوزه و به‌کارگیری دانش و مهارت بومی کشور اقدام به برگزاری این چالش نموده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی این برنامه مراجعه نمایند.