کیت طبی مبتنی بر نانوکانال برای تشخیص سرطان

دو شرکت بیونانوژنومیکس و جنوپتیکس قصد دارند با توسعه فناوری نقشه‌برداری ژنی، ابزاری برای شناسایی سرطان تولید کنند. با این کیت تشخیص طبی که در آن از نانوکانال استفاده شده، به سرعت می‌توان نتیجه کار را اعلام کرد.

شرکت بیونانوژنومیکس (Bionano Genomics) با همکاری جنوپتیکس (Genoptix) قصد دارد تا آرایه‌های تشخیصی را برای سرطان خون ارائه کند. این پروژه در مسیر اثبات فناوری نقشه‌برداری ژنوم شرکت بیونانوژنومیکس در بیمارستان‌ها انجام شده‌است.
این دو شرکت آزمون‌هایی طراحی خواهند کرد که می‌توان برای تشخیص بیماری از آنها استفاده کرد. اریک هولملین، مدیرعامل شرکت بیونانو، می‌گوید: «این آزمایشها ابزارهایی بسیار قدرتمند برای تعیین اختلاف ساختاری هستند، اختلاف‌هایی که برای تشخیص سرطان قابل اعتنا هستند.»
این ابزارها نسبت به فرآیند رایج تشخیص سرطان مبتنی بر ترکیبات فلورسانس، مزیت زیادی دارند. این دو شرکت به دنبال توسعه سامانه سافیر هستند؛ سامانه نقشه‌برداری ژنوم بیونانو که قرار است در این پروژه برای تشخیص بیماری مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری مبتنی بر نقشه‌برداری نوری تک مولکولی، اوایل سال جاری راه‌اندازی شده و از آن می‌توان برای تعیین اختلاف‌های ساختاری استفاده کرد.
مدیرعامل نانوبیو معتقد است که این همکاری مشترک با جنوپتیکس برای ساخت ابزار آنالیزی به‌منظور استفاده در بخش تشخیص علائم بیماری در خون لازم است. این فناوری می‌تواند در کلینیک‌ها برای تشخیص سرطان خون و دیگر انواع سرطان‌ها به کار رود.
در سامانه سافیر شرکت بیونانو از نانوکانال برای نقشه‌برداری نوری تک مولکولی استفاده شده‌است. رشته DNA با استفاده از رشته‌ای کوتاه برچسب‌زنی می‌شود؛ رشته‌ای که حاوی فلوروفور است. این DNA درون تراشه سافیر قرار داده شده و از نانوکانال عبور می‌کند. با این کار امکان نقشه‌برداری از DNA فراهم می‌شود.
براساس اطلاعات ارائه شده توسط این شرکت، سافیر می‌تواند رشته‌های DNA از ۱۰۰۰ باز تا چند مگاباز را بررسی کرده و اختلاف‌های ساختاری را در آن شناسایی کند. این ابزار دارای حساسیت بسیار بالایی است.
هولملین می‌گوید که این دستگاه برای تولید ادوات تشخیص طبی مناسب است. در سیستم‌های رایج تشخیص سرطان، نیاز به کشت سلول است که فرآیند بسیار زمان‌بر و پرخطایی است. در این روش اما نیاز به کشت سلولی نیست. از دیگر مزیت‌های این فناوری، قدرت تفکیک بالای آن برای تعیین اختلاف‌های ساختاری است.