گرم کردن جنین یخ‌زده ماهی با لیزر و نانومیله‌های طلا

پژوهشگران با استفاده از نانومیله طلا و لیزر موفق شدند فرآیند گرم کردن جنین یخ‌زده ماهی را با سرعت بالا و کمترین آسیب انجام دهند. نانومیله‌ها موجب پخش شدن گرما به‌صورت یکنواخت در بدن ماهی می‌شوند.

محققان مؤسسه بیولوژی اسمیت‌سونیان دانشگاه مینسوتا روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان یک جنین را منجمد کرد و دوباره آن را به حالت قبل درآورد. با این روش، جنین ماهی را منجمد و دوباره احیا می‌شود.
در این روش جدید از لیزر و فناوری‌ نانو استفاده شده‌است که می‌توان آن را نه تنها برای جنین ماهی‌ها، بلکه برای دیگر مهره‌داران نیز استفاده کرد. در این روش مواد مورد نظر به محل نگهداری ماهی اضافه شده و اصلاحاتی روی آن انجام می‌شود.
لازم به ذکر است که حفاظت از جنین ماهی در محیط سرد همیشه با چالش‌هایی روبرو بوده است؛ چرا که ابعاد تخم ماهی بسیار کوچک بوده و در نهایت مشکلاتی در فریز کردن و گرم‌کردن مجدد آن ایجاد می‌شود. این فرآیند معمولاً منجر به آسیب‌های ساختاری به ویژه تشکیل بلورهای یخ در بافت می‌شو. ممانعت از بروز این مشکل معمولاً چالش برانگیز است.
به‌منظور حل این مشکل، محققان ایده استفاده از فناوری‌ نانو را مطرح کردند. آنها نانومیله‌های طلا را مستقیم به جنین تزریق کردند.
از آنجایی که جنین ماهی قزل‌آلا شباهت زیادی به دیگر آبزیان دارد، این روش را می‌توان برای بسیاری از گونه‌های دریایی به کار گرفت.
در فرآیند منجمدسازی جنین، موادی به جنین اضافه می‌شود که نقش یخ‌زدا را ایفا می‌کند. این مواد جنین را در حین غوطه‌ورسازی در نیتروژن مایع محافظت می‌کند. نانومیله‌ها نقش مهمی در احیای جنین دارند، به طوری که این نانومیله‌ها در حین تابش لیزر موجب پخش شدن یکنواخت گرما در سراسر بدن جنین می‌شوند. بنابراین در طول فرآیند یخ‌زدایی، لیزر به سرعت می‌تواند جنین را بدون وارد شدن هیچگونه آسیب ساختاری گرم کند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.