رقابتی برای ایده‌پردازی دانش‌آموزان در حوزه فناوری‌ نانو

بنیاد ملی علوم و پیشگامی فناوری‌ نانوی آمریکا در یک رقابت از دانش‌آموزان خواسته بود تا در حوزه نانو ایده پردازی کنند. طرح پوشش ضدگلوله به‌عنوان رتبه اول این رقابت انتخاب شده‌است.

چالش‌ نسل نانو (Generation Nano challenges) نام رقابتی است که توسط بنیاد ملی علم و پیشگامی ملی فناروی‌ نانوی آمریکا ایجاد شده‌است. در این چالش دانش‌آموزان شرکت کرده و از آنها خواسته می‌شود تا یک ابرقهرمان را تصور کنند؛ کسی که با استفاده از فناوری‌ نانو توان غیرمعمولی پیدا کرده و از این ویژگی منحصر به فرد برای حل مشکلات جنایی یا اجتماعی استفاده می‌کند.
اخیراً بنیاد ملی علوم به همراه پیشگامی ملی فناوری‌ نانوبرندگان این رقابت را معرفی کردند. در این رقابت دانش‌آموزان ابرقهرمان خود را به‌صورت نقاشی یا داستان طنز ارائه می‌دهند. البته پیش از آن دانش‌آموزن مطالبی درباره دانش پشت فناوری‌ نانو یاد می‌گیرند؛ سپس به آنها گفته می‌شود که به دنبال استفاده از فناوری‌ نانو در ساخت ابزار یا محصول باشند. آنها از فناوری‌ نانو و قابلیت‌های آن برای ایجاد ویژگی‌ خاصی در محصول استفاده می‌کنند. سپس این محصول در داستان آنها به کار گرفته می‌شود.
حنا کیم و دانیل کیم از مدرسه توماس جفرسون ایالت ویرجینیا رتبه اول این رقابت را به خود اختصاص دادند. آنها ایده ساخت ابزار ضدگلوله‌ای را با استفاده از فناوری‌ نانو ارائه کردند.
رتبه دوم به سایمون کرودر از مدرسه نورث‌ساید ایالت جرجیا اعطا شد. ابرقهرمان ساخته او امکان انجام کارهای مختلفی را دارد.
ابرقهرمان‌های ایجاد شده توسط دانش‌آموزان باید با استفاده قدرت فناوری‌ نانو یکی از ماموریت‌های ذیل را انجام دهند:
عدالت: دفاع از افراد بی‌دفاع در برابر مجرمان یا گردن‌کشانی که به دیگران آسیب می‌زنند
کمک: یاری به کسانی که به دلیل فقر، مصیبت یا هر عامل دیگری به مرحله درماندگی رسیده و نیاز به کمک دارند
سلامتی: کوشش برای التیام دردها و رنج‌ها و زخم‌ها
محیط‌زیست: تمرکز روی انرژی‌های پاک، کنترل آلودگی و یک آینده تجدیدپذیر
کسانی که قصد شرکت در این رقابت را دارند باید درباره ابرقهرمان خود دو تا سه صفحه مطلب طنز بنویسند یا یک ویدئو ۹۰ ثانیه‌ای ارائه کنند. یک گروه از داوران این مطالب را بررسی و ارزیابی می‌کنند و در نهایت گروهی را به مرحله نیمه‌نهایی و سپس فینال می‌فرستند. در نهایت گزینه‌هایی که مرحله فینال رسیده‌اند، توسط مردم قضاوت شده و برنده‌ها انتخاب می‌شوند.
برای برنده یک تور بازدید از مرکز پیشگامی فناوری‌ نانو تدارک دیده می‌شود.