اثبات بی‌خطر بودن نانوذرات سیلیکا برای رهاسازی دارو و ساخت واکسن

یک شرکت دارویی موفق به اثبات فقدان اثرات سمی نانوذرات سیلیکای خود شده‌است. این ذرات برای رهاسازی دارو و ساخت واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت ان‌فور فارما (N4 Pharma) اعلام کرد که بررسی‌های انجام شده روی نانوذرات این شرکت نشان می‌دهد که این نانوذرات اثرات سمی جانبی ندارند. این نانوذرات برای رهاسازی دارو در واکسن‌ها و داروهای مبتنی بر DNA و mRNA طراحی شده‌اند.
این شرکت دارویی اعلام کرد که نانوذرات سیلیکای آنها بعد از انجام آزمایش روی موش‌های آزمایشگاهی، هیچ سمیتی نداشته است. موش‌ها به‌عنوان گزینه‌های غیربالینی معمولاً در چنین آزمایش‌هایی به کار گرفته می‌شوند. پس آزمایش این نانوذرات محققان دریافتند که تمام اندام‌های داخلی موش‌ها نرمال است. این نتایج مسیر را برای انجام آزمایش‌های بالینی در محیط زنده فراهم می‌کند. 

شرکت ان‌فور فارما ۴۵ پتنت در بریتانیا به ثبت رسانده است. در سال ۲۰۱۶ این شرکت به ترتیب ۱۷ و ۱۲ پتنت را برای فرمولاسیون لوزارتان و والسارتان در بریتانیا عرضه کرده است. از این دو ماده معمولاً برای درمان فشار خون استفاده می‌شود. در دسامبر ۲۰۱۶، ان‌فور فارما پتنتی برای فرمولاسیون یک داروی ضد سرطان موسوم به آپرپیتانت را در بریتانیا ارائه کرده است.
معمولاً نرخ شکست داروها بسیار بالا بوده و به سختی فناوری‌های دارویی می‌توانند به بازار راه‌ پیدا کنند. در گزارشی که اخیراً توسط BIO Biomedtracker منتشر شده، آمده است که کمتر از ۱۰ درصد داروهایی که توسعه پیدا می‌کنند، فرصت رسیدن به بازار را می‌یابند.
شرکت ان‌فور فارما معتقد است که فرمولاسیون آنها می‌تواند ارزش افزوده‌ای برای نام تجاری‌ آنها فراهم کند. فرمولاسیون مجدد دارو معمولاً برای شرکت‌های دارویی بزرگ یک اولویت نیست، اما این شرکت به دنبال ارائه فرمولاسیون‌های مجدد برای بهبود عملکرد داروهاست تا بتواند این آن‌ها را به شرکت‌های دارویی بفروشد.