دستگاهی برای مشخصه‌یابی و کنترل کیفی دی‌سولفید مولیبدن

شرکت آکسفورد اینسترومنتز (Oxford Instruments) روش جدیدی برای تولید و مشخصه‌یابی غیرمخرب دی‌سولفید مولیبدن ارائه کرده است که می‌توان نقص‌های ساختاری را در این ماده مشخص کرد. کنترل کیفی ورق‌های دی‌سولفید مولیبدن یکی از چالش‌های تجاری‌سازی این ماده است.

دی‌سولفید مولیبدن یکی از مواد دوبعدی بوده که به‌صورت تک لایه قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت نیمه‌هادی را داراست. دلیل این امر، خواص نوری و الکترونیکی این ماده است. برای تجاری‌سازی دی‌سولفید مولیبدن چالش اصلی کنترل کیفی این ماده بدون آسیب‌زدن به ساختار آن است. معمولا برای مشخصه‌یابی دی‌سولفید مولیبدن روش‌های مورد استفاده به‌صورت مخرب بوده و به ساختار آن آسیب می‌زند.
نقص‌های ساختاری می‌تواند عملکرد دی‌سولفید مولیبدن را تحت تاثیر قرار دهد. شرکت آکسفورد اینسترومنتز که در حوزه تولید تجهیزات تحقیقات صنعتی فعالیت دارد دستگاه جدیدی برای تولید دی‌سولفید مولیبدن ارائه کرده است که قابلیت استفاده در مقیاس صنعتی را داراست.
آندرو پولارد، محقق آزمایشگاه ملی فیزیک می‌گوید: «ما در حال مطالعه با استفاده از طیف‌سنجی رامان برای مشخصه‌یابی دی‌سولفید مولیبدن بودیم که دریافتیم که خروجی این روش بسیار قابل اعتماد بوده و این روش کاملا غیرمخرب است. می‌توان از آن برای تعیین مشخصات دی‌سولفید مولیبدن استفاده کرد و درباره نقص‌های آن قضاوت نمود. نکته مهم در این پروژه آن است که ما توانستیم در اولین مرحله نقص ساختاری رایجی را به‌صورت کنترل شده روی گرافن ایجاد کنیم.»
راوی ساندارام از شرکت آکسفورد می‌گوید: « ما توانستیم از مزایای آزمایشگاه ملی فیزیک برای طیف‌سنجی کنترل شده دی‌سولفید مولیبدن استفاده کنیم. هر چند پیش از این روش‌هایی برای مشخصه‌یابی گرافن ارائه شده بود اما تاکنون روشی برای تعیین مشخصات کیفی دی‌سولفید مولیبدن که به‌صورت غیرمخرب بتواند این ماده را ارزیابی کند، ارائه نشده بود. وجود یک ابزار کنترل کیفی برای دی‌سولفید مولیبدن به ما کمک می‌کند تا فرآیند رشد این ماده را بهینه‌سازی کنیم. با این کار می‌توان دی‌سولفید مولیبدن با کیفیت بالا و نقص ساختاری کم تولید کرد.»
این فناوری جدید به محققان و شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با کارایی بالا اقدام به مشخصه‌یابی دی‌سولفید مولیبدن در مقیاس صنعتی کنند.