جریان نانوسیالات ایرانی در رگ‌های صنعت کشور

شرکت ایرانی نانوپوشش فلز با تولید صنعتی نانوسیالاتی با قدرت خنک‌کنندگی بالا و نانوپوشش‌های ضد رسوب، هم‌اکنون خدمت رسان چندین واحد صنعتی و نیروگاهی در سطح کشور است. استفاده از نانوسیالات خنک‌کننده‌ی DZ موجب کاهش ده ‌درصدی مصرف انرژی در صنایع تأسیساتی می‌شود. نیروگاه طرشت و واحدهای ۷۵ مگاواتی نیروگاه کهنوج از این نانوسیال بهره می‌برند.

میزان تولید سالانه‌ی نانوسیالات خنک‌کننده‌ی DZ، صد و بیست تن است که در سال گذشته بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان درآمد به همراه داشته است. ۱۵ نفر به‌طور مستقیم در شرکت نانوپوشش فلز اشتغال دارند که با توسعه‌ی بازارهای داخلی و خارجی این محصول، میزان اشتغال به یک‌صد نفر خواهد رسید. این شرکت به دنبال استفاده از فناوری نانو در تولید دیگر محصولات صنعتی است که برخی از آن‌ها به تولید آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی رسیده‌اند.
مهندس منصور همتی- رئیس هیأت مدیره‌ی شرکت نانوپوشش فلز در خصوص نقطه‌ی شروع و ادامه‌ی فعالیت این شرکت در تولید محصولات صنعتی گفت: «شرکت نانوپوشش فلز در سال ۸۵ تأسیس شد و فعالیت خود را از دانشگاه آزاد کرج شروع کرد. این شرکت با ثبت چندین اختراع بین‌المللی و داخلی، تولید آزمایشگاهی چندین محصول دانش‌بنیان را آغاز نمود. این شرکت در سال ۸۷ موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو شد و در ادامه با همکاری ستاد فناوری نانو تأییدیه‌های کارایی محصولاتش را از آزمایشگاه‌های معتبر داخلی را دریافت نمود. در حال حاضر محصولات نانویی این شرکت در واحدهای صنعتی و نیروگاهی متعدد از جمله صنایع مرتبط با وزارت راه و شهرسازی،  وزارت نفت، سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری تهران، شرکت قطارهای مسافربری رجا، گروه صنعتی بوتان وشرکت تولید برق ماه‌تاب کهنوج، نیروگاه طرشت و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

filereader.php?p1=main_81b3389cd63bdcb10
وی در خصوص ضرورت تولید نانوسیالات خنک‌کننده افزود: «کمتر صنعتی را می‌توان پیدا کرد که در آن از مبدل‌های حرارتی استفاده نشده باشد؛ از صنعت خودرو و حمل‌ونقل گرفته تا صنایع نیروگاهی و تأسیساتی و صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و الکترونیک. در تمامی صنایع ذکر شده مبدل‌های حرارتی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در تولید و هزینه‌های تمام‌شده‌ی محصولات نهایی ایفا می‌کنند. به‌طور مثال، در کندانسور های نیروگاه‌های حرارتی در صورت افزایش۴ درصدی بازدهی انتقال حرارت، علاوه بر افزایش ۵ درصدی تولید برق، در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی خواهد شد.»
وی با اشاره به سیالات خنک‌کننده‌ی رایج موجود در بازار، به توضیح فناوری استفاده شده در نانوسیالات DZ پرداخت: «اغلب سیالات خنک‌کننده‌ی موجود در بازار پایه الکلی هستند و تنها نقطه‌ی جوش سیال آب را به دماهای بالاتر انتقال می‌دهند. اما نانوسیالات تولید شده در شرکت نانوپوشش فلز به دلیل ایجاد نانوباله‌هایی بر روی دیواره مبدل‌های حرارتی، سطح تماس مولکول‌های سیال با دیواره‌ی فلزی مبدل را افزایش می‌دهند و نرخ انتقال حرارت را بهبود می‌بخشند.»
تقریباً همه‌ی صنایع دارای تجهیزاتی هستند که عملکرد این تجهیزات موجب ایجاد حرارت می‌شود. این حرارت ایجاد شده می‌تواند تا حدود زیادی مصرف انرژی را افزایش داده و موجب استهلاک دستگاه‌ها گردد. ازاین‌رو از یک مایع خنک‌کننده جهت کاهش دمای تجهیزات استفاده می‌شود. بنابراین میزان بازدهی کل صنعت به‌طور مستقیم با نحوه‌ی عملکرد سیالات خنک‌کننده رابطه دارد. در این راستا، افزایش قدرت خنک‌کنندگی سیالات موجب کاهش هزینه و افزایش بازدهی صنایع خواهد شد.