حضور پررنگ محصولات نانوی ایرانی در نمایشگاه صنعت ساختمان

هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمانی در حالی از امروز آغاز به کار می‌کند که شرکت‌های فعال در زمینه فناوری نانو، حضور پررنگی در این نمایشگاه دارند. این نمایشگاه تا ۲۴ مرداد ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود.

شرکت‌های شاهین سازه فجر (ماژول) ، رنگ و رزین الوان، لوله و اتصالات وحید، بسپار سازان ایرانیان (بسا) ، یارنیکان صالح و آپتوس ایـران، محصولات تولید خود با فناوری نانو را در هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان ارائه خواهند کرد.

یکی از محصولاتی که از شرکت شاهین سازه فجر (ماژول) در نمایشگاه صنعت ساختمانی حضور می‌یابد، «پروفیل در و پنجره UPVC حاوی نانوذرات» است. PVC معمولی، یک پلاستیک سبک و محکم است که در صنعت ساحتمان‌سازی به کار می‌رود، اما استفاده از نانوذرات به طور قابل توجهی سختی و استحکام آن را بهبود می‌بخشد. این محصول علاوه‌بر اینکه در تولید قاب‌ پنجره‌های دوجداره استفاده می‌شود، در دندانپزشکی، تولید لوله و… نیز کاربرد دارد.

«نانو امولسیون ایجاد‌کننده پوشش آبگریز» از دیگر محصولاتی است که در نمایشگاه صنعت ساختمان ارائه می‌شود. این محصول از سوی شرکت الوان که تولید‌کننده رنگ و رزین است معرفی خواهد شد. نانوسیل الوان بر پایه سیلان/سیلوکسان در اندازه‌های نانو است که به عنوان پوشش آبگریز برای آغشته‌سازی و استفاده به عنوان سیلر برای زیرآیندهای معدنی و بسیار قلیایی قابل کاربرد است. استفاده از این محصول به عنوان پوشش ضد آب و لک در سطوح معدنی متخلخل و جاذب در صنایع ساختمانی از جمله آثار باستانی و هنری رایج است.

«لوله و اتصالات فاضلابی سه لایه بی‌صدا» که به‌وسیله‌ی شرکت لوله و اتصالات وحید به تولید رسیده، مشکل عایق‌سازی صوتی سیستم فاضلاب ساختمان‌های بلند مرتبه را که یکی از مشکلات مهم مهندسان تأسیسات و معماری است برطرف می‌نماید. این محصول هم در نمایشگاه صنعت ساختمان معرفی خواهد شد.

«نانو کفپوش اپوکسی مقاوم به سایش» که قابل کاربرد در صنایع دارویی/شیمیایی، پارکینگ خودروها، مکانهای تجاری و مسکونی، اتاق‌های تمیز و مکان‌های بهداشتی، محیط‌های صنعتی، سالن‌های تولید، صنایع غذایی و نوشیدنی است نیز در نمایشگاه صنعت و ساختمان حضور دارد. این محصول توسط شرکت بسپار سازان ایرانیان (بسا) بر پایه فناوری نانو به تولید رسیده است.

همچنین «دستگاه صنعتی لایه نشانی به روش قوس کاتدی» که برای ایجاد پوشش‌های نانو ساختار سخت و مقاوم، اپتیکی و تزئینی بر روی فلزات شیشه و سرامیک‌ها به کار می‌رود، در نمایشگاه حضور دارد. این محصول به‌وسیله‌ی شرکت یارنیکان صالح به تولید رسیده است.

از سوی دیگر شرکت آپتوس ایـران نیز با محصول «کفپوش بتنی نانو» در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. این شرکت بتن آماده، کفپوش بتنی، جدول بتنی، تیرچه بتنی، بلوک سبک بتنی، و موانع ترافیکی را به تولید رسانده است. عمر، دوام و مقاومت در برابر سولفات و کلرید از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصولات به شمار می‌رود.
علاوه‌بر موارد فوق، محصولاتی نظیر کاشی ضد لک بهسرام، بتن سبک سازه‌ای شرکت بهدیس سامان امین، شیشه کاوه، رنگ خود تمیز شونده نیلی فام، رنگ ترک تزئینی آسیا، محصول آنتی باکتریال شرکت چینی بهداشتی مرجان گاریزات، لوله و اتصالات پیشگام پلاست اهواز، چسب دو جزئی مگا استون الوان، لاک اکریلیک الوان و… نیز در غرفه ستاد نانو در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

علاقمندان می‌توانند با حضور در غرفه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در سالن ۱۰-۱۱ غرفه ۱۳۵ از این محصولات بازدید کنند. این نمایشگاه از ۲۱ تا ۲۴ مرداد ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران دایر می‌شود.