استفاده از AFM برای بررسی برهم‌کنش سلول‌ها با محیط اطراف

شرکت آلمانی تولیدکننده AFM اعلام کرد که یکی از گروه‌های تحقیقاتی در انگلستان با استفاده از تجهیزات این شرکت اقدام به بررسی برهم‌کنش سلول‌ها با محیط اطراف کرده تا از این اطلاعات در بخش سلامت استفاده کند.

شرکت جی‌پی‌کی اینسترومنتز (JPK Instruments) یکی از شرکت‌‌های پیشرو در حوزه ساخت تجهیزات آنالیز در حوزه فناوری‌ نانو است که محصولاتی برای حوزه‌های علوم زنده و مواد نرم تولید می‌کند.
این شرکت اخیراً اعلام کرده است که یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه گلاسکو با کمک سامانه NanoWizard AFM و ماژول CellHesion این شرکت به بررسی برهم‌کنش سلول‌ها با محیط اطراف‌شان پرداخته‌اند.
هابینگ ین از بخش مهندسی زیست مهندسی دانشگاه گلاسکو و همکارانش قصد دارند تا روی درک بهتر برهم‌کنش سلول‌ها با محیط اطراف خود در مقیاس میکرونی مطالعه کنند تا از نتایج آن برای بهبود وضعیت سلامت استفاده کنند.
ین می‌گوید: «ما از راهبرد بین رشته‌ای برای مطالعه سلول‌ها در محیط  استفاده کردیم تا رفتار این سلول‌ها را در محیط واقعی آنها شبیه‌سازی کنیم. ما در این پروژه روی همگرایی میکروسیالی، میکرو و نانوساخت، فناوری‌های طیف‌سنجی و میکروسکوپی پیشرفته کار می‌کنیم. با همگرایی این فناوری‌ها به دنبال توسعه راهبردهایی هستیم که امکان مطالعه سلول‌های منفرد را به ما بدهد و بتوانیم با بررسی فیزیک و شیمی سلول، عملکرد آن را مطالعه کنیم.»
ین درباره استفاده از NanoWizaed AFN می‌گوید: «ما از AFM موجود در مرکز خودمان برای بررسی خواص مکانیکی و فیزیکی نظیر ویسکوالاستیسیته سلول‌ها و نقش این خواص در ماتریکس بین سلولی استفاده کردیم. این خواص ارتباط نزدیکی با عملکرد سلول در فرآیندهایی نظیر رشد و تخصصی شدن دارد.»
NanoWizard یک ابزار انعطاف‌پذیر است که می‌تواند با روش‌های مختلف ترکیب شود. ین و همکارانش در این پروژه از روش‌های میکروسکوپ نوری و طیف‌سنجی نظیر رامان استفاده کردند. نتایج این روش‌ها با هم ترکیب شده و مورد استفاده قرار گرفته است. ین معتقد است که ترکیب روش‌ها موجب شده تا توانمندی این گروه برای مطالعه فعالیت زیستی سلول‌ها ارتقا یابد. دستگاه JPK بسیار قابل اعتماد بوده و به سادگی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.