Ichallenge، راهگشای برقراری رابطه بین شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت گران

ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو در پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو، در یک چرخش ۳۶۰ درجه، ابعاد مختلف فرایند نوآوری باز و همکاری فناورانه از نگاه بازیگران درگیر را مورد بررسی قرار داده است. این برنامه به برنامه‌ی آی چلنج موسوم است.

همراهی تکنولوژی و صنعت با فرایند ایده سازی و نوآوری، منجر به توسعه و پیشرفت می‌شود و نوآوری کلید ورود به آینده است. فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند شتاب نوآوری در شرکت‌های صنعتی را افزایش دهند. در این میان، مهم‌ترین چالش، ارتباط کم‌رنگ این دو گروه وعدم آشنایی صنایع با دستاوردهای نوآورانه و خلاقانه در شرکت‌های دانش‌بنیان است،‌بر همین اساس ستاد فناوری نانو در راستای رسالت خود برای تسهیل گری در ایجاد رابطه بین فناوران و صاحبان صنایع از راه‌کار آی چلنج یا چالش نوآوری استفاده کرده است.
آی چلنج دربرگیرنده‌ی صنایع گوناگون مانند شیمی، داروسازی، نانو و … است، از صاحبان صنایع درخواست می‌کند تا مسئله و نیاز خود را به شکل یک فراخوان مطرح کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از طریق چالش نوآوری راه‌حل‌های خود را ارائه کنند و با دیگر دارندگان دانش فنی در این عرصه رقابت کنند. در نهایت، برنده‌ی چالش باید انتظارات فنی صاحبان صنعت را تأمین کرده باشد و صنایع از ایده‌ها و دستاوردهای صدها متخصص در کشور بهره‌مند شده‌اند. به‌عبارت‌دیگر، آی چلنج یا چالش نوآوری امکان دسترسی به برترین فناوران را به صاحبان صنایع ایجاد می‌کند و خلاقیت حاصل شده منجر به موفقیت صنایع می‌گردد.
محمود آریانژاد مشاور و مدیریت تکنولوژی و تحقیقات شرکت کویر تایر به نمایندگی از صاحبان صنایع، مسئله‌ی شرکت مبنی بر ورود هوا در تایر را به‌عنوان چالش نوآوری مطرح کرده بود. برای بررسی چالش‌ها از منظر صنعت گران و ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید:‌ «معمولاً صاحبان صنایع به رزومه‌ی فردی که برای معرفی دستاوردهای خود به شرکت مراجعه کرده بیشتر توجه می‌کنند. هنوز صنعت به مباحث نوآوری آگاهی ندارد و زمانی که صنعت خواسته‌ای را برون‌سپاری می‌کند باید شناخت مناسبی از فناور داشته باشد که آی چلنج و ستاد فناوری نانو کمی این مشکل را برطرف کرده است، اما همیشه خلأ تعامل بین صنعت و فناوران وجود داشته است.
علی هدایتی مدیر تحقیق و توسعه‌ی شرکت پلیمر پیشرفته‌ی دانا در ۳۶۰ درجه نوآوری باز از دیدگاه شرکت‌های دانش‌بنیان، مسئله‌های فناوران را مطرح می‌کند و ضمن بیان تاریخچه‌ی فعالیت خود می‌گوید: «صنعت مسئله محور است و همواره مشکل دارد ولی فن‌آور راه‌حل محور است و تنها یک هدف دارد و آن یافتن راه‌حل مناسب برای مسائل صنعت است. برای خلق پایدار ارزش نیاز به هم‌افزایی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان داریم که منجر به بهینه‌سازی فرایندها و صنعتی سازی ایده‌های شرکت‌های دانش‌محور می‌شود. آی چلنج رابط بین دانش فنی شرکت‌های تولیدکننده و بخش صنعتی است.
یوسف قاسمی، مدرس دانشگاه و مؤسس اولین شرکت خدمات حقوقی و ارزش‌گذاری کشور مسئله‌های حقوقی بین صنعتگران و فناوران را مورد ارزیابی قرار داده و دراین‌باره می‌گوید:‌ »برای ایجاد امنیت در تعاملات صنعتگران و فناورن باید نگرش استراتژیک وجود داشته باشد و قبل از فرایند اجرای کار قرارداد محرمانه، اصل افشاگری حداقلی در نظر گرفته شود. در جریان تعامل، نگرانی‌های فن‌آور، ‌زوال دانش فنی است و نگرانی صنعت مارکتینگ و بازار تجاری است. بر همین اساس باید تمام اسناد و اطلاعاتی که در اختیار قرار می‌گیرد مهر و امضا شود و پیش‌بینی‌های لازم حقوقی مثل امنیت و حفاظت اطلاعات پیش از آغاز همکاری در نظر گرفته شود.
علی نجیمی، دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد فناوری نانو،‌ مسئله‌های فن‌آوران و صاحبان صنعت را از دیدگاه ستاد نانو بررسی می‌کند و می‌گوید: «شبکه‌ی تبادل فن‌آوری اصل آن شناسایی تقاضا و پیدا کردن راه‌حل و رساندن به مسئله است را آی چلنج با ۷۰۰ فناور از سراسر کشور ایجاد کرده است که بستر خوبی برای صنعت است و در فناوری باز راه‌حل با ریسک کم و هزینه‌ی کم در دسترس صنعت قرار می‌گیرد و صنعت با توجه به نیاز خود می‌تواند تعداد زیادی فناور شناسایی کند. ستاد که یک نهاد غیرانتفاعی است رسالت تسهیل گری دارد و این بستر امکان ارائه ایده‌های رادیکال فراتر از صنعت را دارد. در عمل فناوری باز یا آی چلنج راه‌حل را پیدا کرده و مدل همکاری را تبیین و در نهایت در راستای اجرای نوآوری با فن‌آور و صنعتگر همراه می‌شود.
در این میان، اولین چالش آی چلنج که به نتیجه واجرا رسیده بود نیز در ۳۶۰ درجه‌ی نوآوری باز بررسی شد که مجید محمدی مدیرعامل شرکت نانوساختار آسیا در مورد چالش تولید نانوالیاف با سرعت بالای ۵۰ برابری می‌گوید: «صنعت به دانشگاهیان اعتماد ندارد و ستاد نانو بحث اعتمادسازی را تسهیل می‌کند و تیم جوان و فعال خود منجر به برقراری رابطه بین فناوری و صنعت شده است. امیدوارم در چند ماه آینده از تمامی موارد رونمایی کنیم.