دوره آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع فناوری پلاسمای سرد در صنایع نساجی ‏برگزار شد‏

دوره آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع «توانمندی‌ها و کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در ‏صنایع» روز سه شنبه ۱۳۹۶/۶/۳۱ برگزار شد.‏

در راستای ارائه اطلاعات فنی به مدرسین فناوری نانو و به منظور افزایش سطح کیفی و محتوایی در رویدادهای صنعتی و سمینارهای ترویج فناوری نانو در صنایع با محوریت پلاسما و کاربردهای آن، دوره‌ آموزشی صنعتی فناوری نانو، با موضوع” توانمندی‌ها و کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در‎‎صنایع مختلف”، روز سه شنبه ۱۳۹۶/۶/۳۱ به دو صورت مجازی و حضوری از ساعت ۹ تا ۱۶:۳۰‏ با ارائه جناب آقای مهندس ابراهیمی، مدیر بخش نساجی شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو و با حضور جناب آقای مهندس مامی پور، مدیر عامل شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو در محل سالن کنفرانس ستاد برگزار گردید.

در این دوره از تمامی دارندگان گواهی معتبر تدریس فناوری نانو که در آینده قصد برگزاری رویدادها و سمینارهای ترویج فناوری نانو در موضوعات و حوزه های صنعتی مرتبط با فناوری پلاسمای سرد را دارند، دعوت بعمل آمد تا بصورت رایگان، در این دوره‌ها ثبت‌نام و شرکت نمایند.

از محورهای آموزشی صنعتی این دوره میتوان موارد زیر را برشمرد:
• معرفی پلاسما و مکانیزم‌های تأثیر پلاسما بر سطح
• ویژگی‌ها و مزایای پلاسما در صنایع نساجی
• کاربردهای پلاسما در نساجی
• بررسی شرکت‌های پیشرو در ساخت تجهیزات پلاسما
• معرفی تجهیزات و پتانسیلهای بالقوه
• کاربردهای در حال توسعه

در ابتدای دوره، مفهوم پلاسما شرح داده شده و عنوان شد که پلاسما حالت چهارم ماده بوده و به گاز یونیزه شده‌ای اطلاق می‌گردد که شامل ذرات فعال از جمله الکترون‌های آزاد، یون‌ها، رادیکال‌ها و ذرات خنثی (اتم‌ها و مولکول‌ها) است. بسته به دمای اجزای فعال در محیط پلاسما، پلاسما به دو نوع گرم و سرد تقسیم می‌شود. عملیات پلاسما منجر به تمیز کردن سطح، کندگی سطح، فعال‌سازی سطح و پلیمریزاسیون (رسوب مواد روی سطح) در صنایع نساجی می‌گردد.

filereader.php?p1=main_ac627ab1ccbdb62ec

همچنین در این دوره، کاربردهای صنعتی پلاسمای سرد در صنایع نساجی تشریح شده و با اشاره به پیشرفتهای صورت گرفته در طول دهه گذشته در جهت پردازش سطوح، بیان شد که با فناوری پلاسما بر بخش سطحی منسوجات هدف، گروههای عاملی شیمیایی و زبریهایی در مقیاس نانو ایجاد میشوند که میتوانند بدون تأثیر بر خصوصیات کلی منسوج، خواصی ویژه و مطلوب را برای فرایندهای متدوال تکمیل، در سطح ایجاد کنند.

filereader.php?p1=main_ed3d2c21991e3bef5

در ادامه ارائه نکات فنی و صنعتی در این دوره ضمن اشاره به گستردگی کاربردهای پلاسما در صنایع نساجی بیان شد که از جمله خواص مطلوبی که با استفاده از فناوری پلاسما میتوان در الیاف پارچه و منسوجات تولیدی ایجاد کرد، میتوان به ایجاد خواصی نظیر افزایش آبدوستی برای بهبود خواص ترشوندگی، بهبود خواص رنگرزی و چاپ پذیری،آهار گیری پارچه، بهبود قدرت چسبندگی، بهبود جذب روغن، بهبود خواص آنتی استاتیکی، ایجاد همزمان خصوصیت آبگریزی و روغن گریزی در منسوجات، و ایجاد خواص ضدآب رفتگی و ضد حساسیت کردن پارچه های پشمی اشاره کرد. به علاوه ایجاد خصوصیاتی همچون ضدباکتری کردن، ضدآتش کردن، کاهش گذردهی اشعه فرابنفش و غیره در الیاف نساجی بوسیله نشاندن نانوذرات با کمک فناوری پلاسمای سرد در صنایع نساجی کاربردهای فراوانی پیدا کرده اند.

filereader.php?p1=main_e2ef524fbf3d9fe61

یکی دیگر از کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در نساجی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت، موضوع پوشش‌دهی نانومتری لایه‌های سیلوکسانی بود. زمانی که این لایه، با الیاف تشکیل پیوندی کووالانسی می‌دهد، خواص آبگریزی بسیار مطلوبی حاصل میگردد.
برای اینکه لکه هایی همچون سس کچاپ، روغن سالاد و نوشیدنی ها از روی سطوح، بطور آسان زدوده شوند و سطوحی دافع حاصل گردد، به ایجاد خواص ضد روغن بر منسوجات، نیاز است. در عین حال با فناوری پلاسما، ضمن دستیابی به این وبژگیها، خواص نوری و لطافت پارچه نیز بدون تغییر باقی می ماند. نتایج حاصل از اعمال این پوشش،حداکثر دافعیت روغن (درجه ۸) و عدم تغییرخواص پارچه را با اعمال لایه نانومتری نشان داده و تکمیل انجام شده روی پارچه با طول عمری بالا و پایدار شکل میگیرد.

filereader.php?p1=main_26657d5ff9020d2ab

در بخش کارگاهی دوره(بعدازظهر)، مدرسان حاضر، در قالب یک تور صنعتی به محل شرکت رفته و در بازدیدی صنعتی، از نزدیک با نحوه عملکرد دستگاه پلاسما و عملکرد و اثرات آن در بهبود رنگ پذیری سطح آشنا شدند و ضمن مشاهده چگونگی کار با دستگاه، سؤالات خود را مطرح نمودند.

همچنین در بخش دوم کارگاه، بر اساس توضیحات مدیر بخش مربوطه، با دستگاه‌های آزمایشگاهی و صنعتی مجموعه از جمله دستگاه پردازشگر پلاسمایی منسوجات مدل plasmatex، کار کرده و نمونه‌زنی انجام دادند.
بدلیل کاربردها و مزایای قابل توجه پلاسما در صنعت نساجی، شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو، در زمینه بکارگیری این فناوری، مطالعات و پژوهشهایی را صورت داده و در نهایت دستگاه لازم برای کاربردهای صنعتی را توسعه بخشیده است. ‏

در پایان جلسه، مدرسان از طرف ستاد گواهی شرکت در دوره و گواهی شرکت در کارگاه دریافت نمودند. این دسته از مدرسان در طول مدت اعتبار گواهی تدریس، با تأیید ستاد، مجوز برگزاری سمینارهای ترویج صنعتی در حوزه فناوری پلاسما را خواهند داشت.

نظر به اهمیت فناوری پلاسما در صنایع و در راستای توسعه و ارتقای دانش فنی فناوری پلاسما، شبکه توسعه فناوری پلاسما در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو سعی دارد تا با مشارکت متخصصان پلاسما و دیگر رشته های مرتبط در کشور، به ارائه راه‌حلهای نوآورانه برای رفع چالشهای صنعتی و ترویج بهره برداری تجاری از این فناوری بپردازد؛ 

از آنجا که این فناوری، پتانسیل بالایی را در پردازش سطوح برای کاربردهای متنوعی همچون میکروب‌زدایی، تمیزکاری، افزایش چسبندگی، رنگ‌پذیری و غیره داراست، میتواند راه‌حلهایی مقرون به صرفه و اقتصادی، جهت رفع مشکلات صنایع مختلف در حیطه های مذکور ارائه دهد. بدیهی است آشنا نمودن صنایع مختلف کشور، با قابلیتهای فناوری نانو و بکارگیری آن منجمله در حوزه فناوری پلاسما، گامی مهم در در راستای رشد اقتصادی و تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی، محسوب میشود. 

انتظار میرود تا در راستای نیل به اهداف یادشده، برگزاری هرچه بهتر رویدادهای ترویجی و سمینارهای صنعتی بر مبنای محصولات و فناوری های مورد تأیید ستاد و طبق آیین نامه های موجود، در تسریع این روند نقشی اثرگذار ایفا نماید.

کلیه مدرسین فناوری نانو علاقمند به حضور در دوره های آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع کاربرد پلاسما در صنایع می‌توانند بر اساس برنامه اعلام شده، در دوره های پیش رو، بصورت رایگان ثبت نام و شرکت نمایند.

یادآور می‌شود دوره آموزشی صنعتی فناوری نانو با موضوع توانمندی‌ها و کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در صنایع پزشکی و حوزه سلامت، مطابق برنامه، در روز سه شنبه مورخه ۱۳۹۶/۶/۷ برگزار خواهد شد.