تصویب پیشنهادهای ایران در مجمع آسیایی فناوری نانو

دو پیشنهاد ایران در چهاردهمین نشست سالانه مجمع آسیایی فناوری نانو مطرح و تصویب شد. چهاردهمین نشست سالانه مجمع آسیایی فناوری نانو (Asia Nano forum-ANF summit 2017) روزهای ۳۰ و ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ در شهر جوهورباهرو کشور مالزی برگزار شد. در این نشست، دو طرح از سوی هیئت ایرانی مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

طرح اول مربوط به برگزاری نشست مشترک آسیا و اروپا تحت عنوان “گفتگوی آسیا و اروپا در حوزه ایمنی نانو و گواهی‌دهی محصولات نانو” در تاریخ هفتم آذر ماه ۱۳۹۶ همزمان با برگزاری کنفرانس بین المللی نانوپزشکی و ایمنی نانو (۸-۹ آذر ۱۳۹۶) در تهران بود. پیشنهاد این نشست، قبلا به‌وسیله‌ی ستاد فناوری نانو به نمایندگان مرتبط در اتحادیه اروپا ارایه شده بود. پیشنهاد برگزاری این نشست با همکاری مجمع آسیایی نانو مورد استقبال اعضا قرار گرفت و تصویب شد. هدف از آغاز این گفتگو بین کشورهای آسیایی و اروپایی، تبادل تجربیات و دانش در این حوزه و به اشتراک گذاردن تلاش‌ها و منابع و همچنین هماهنگ کردن فعالیت‌ها و جهت‌گیری‌های مرتبط با حوزه ایمنی و گواهی‌دهی در فناوری نانو است. گفتنی است که ایران به همراه چند کشور آسیایی دیگر شامل روسیه، تایوان، مالزی و تایلند، از کشورهای پیشرو در حوزه استانداردسازی و گواهی‌دهی به محصولات فناوری نانو به شمار می‌روند. همچنین ایران با ایجاد زیرساخت‌های لازم در وزارتخانه‌های مرتبط، گام‌های عملیاتی موثری را در این راستا برداشته است. بعلاوه ایران تاکنون ۶۱ استاندارد ملی و ۳ استاندارد بین المللی (در کمیته استانداردسازی سازمان ایزو ISO/TC229) را تدوین نموده، هم اکنون ۴ استاندارد بین المللی دیگر را در دست تدوین دارد.
طرح دوم که در اجلاس قبل به‌صورت کلی تصویب گردیده بود، طرح المپیاد بین المللی فناوری نانو بود. این طرح براساس تجربیات برگزاری ۸ سال المپیاد ملی نانو درایران، در سال ۲۰۱۵ به‌وسیله‌ی ستاد نانو به مجمع آسیایی نانو پیشنهاد داده شده بود. طرح مذکور در سال گذشته با همکاری و تعامل نزدیک ایران، روسیه، تایوان و کره جنوبی بعنوان کشورهای مؤسس پیگیری گردید. متعاقبا دبیرخانه دائمی المپیاد در ایران تأسیس شد و مقرر گردید اولین دوره آن در فروردین ماه ۱۳۹۷ در ایران برگزار گردد. اهداف، کارکردها، ساختار و مدل اجرایی المپیاد، مورد توجه نمایندگان کشورها قرار گرفت. چندین کشور عضو در این نشست برای حضور در این رویداد ابراز علاقه نمودند.

در چهاردهمین نشست مجمع آسیایی نانو، کشورهای عضو گزارشی از آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های خود را در حوزه فناوری نانو ارایه دادند. دکتر بیت الهی، نماینده ستاد نانو در این نشست، گزارشی از دستاوردهای ایران در فناوری نانو در سال گذشته ارایه دادند که مورد توجه حاضرین قرار گرفت. بعلاوه در حاشیه این نشست، دو کارگاه در زمینه نانوایمنی و تجاری‌سازی فناوری نانو برگزار گردید. در کارگاه تجاری سازی، شرکت‌هایی از مالزی تجربیات خود را در تجاری‌سازی فناوری نانو مطرح و به بحث گذاشتند.

مجمع آسیایی نانو، شبکه‌ای متشکل از ۱۵ کشور آسیایی شامل ایران، کره جنوبی، ژاپن، مالزی، استرالیا، اتریش، تایلند، فیلیپین، استرالیا و تایوان است که در حوزه‌های استاندارد، آموزش، تجاری سازی، ایمنی و زیرساخت مرتبط با فناوری نانو با هم همکاری می‌کنند. معاونت این مجمع در دو سال گذشته به عهده نماینده ستاد فناوری نانو بوده است.