رقابت ۴۲ طرح در چالش طراحی و ساخت سامانه فیلتر آب بر پایه نانوالیاف

با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در چالش نوآوری طراحی و ساخت سامانه فیلتر تهیه آب سالم بر پایه نانوالیاف، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی آغاز شد.

مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح در نهمین چالش نوآوری و فناوری نانو طبق برنامه قبلی در تاریخ ۳۱ مردادماه پایان یافت. در مدت زمان ثبت‌نام که با تمدیدی ۲ هفته‌ای همراه بود، مجموعا ۴۲ طرح مفهومی از سوی پژوهشگران، فناوران، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت شد.
این چالش که از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود، به‌دنبال یافتن روش‌های عملیاتی برای تامین آب سالم است.
در این راستا نیز برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور، این موضوع با حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه فناوری نانو در قالب یک رقابت نوآورانه با عنوان چالش نوآوری «طراحی و ساخت سامانه فیلتر تهیه آب سالم بر پایه نانوالیاف» به فراخوان گذاشته شد.
همان‌‍طور که ذکر شد در مدت حدودا ۴۵ روزه ثبت‌نام در این چالش، ۴۲ طرح مفهومی از  سوی محققان و فناوران دریافت شد که از این تعداد حدود ۴۵ درصد دارای نمونه اولیه‌ای از طرح خود بودند. لازم به ذکر است که حدود ۶۰ درصد طرح‌ها به صورت گروه یا تیم در این رقابت ثبت‌نام نموده‌اند. در شکل زیر اینفوگرافی از طرح‌ها و شرکت‌کنندگان این چالش قابل مشاهده است. همان‌طور که در شکل نیز آمده، از نظر جنسیت شرکت‌کنندگان شاهد نسبت تقریبا برابر میان خانم‌ها و آقایان هستیم.
filereader.php?p1=main_d3d9446802a442597
همان‌طور که در طرح فوق نیز آورده شده است، از نظر رشته تحصیلی، بیش‌ترین شرکت‌کنندگان از رشته‌های شیمی، فناوری نانو، مهندسی مواد و مهندسی نساجی هستند که حدود ۶۵ درصد از کل شرکت‌کنندگان را شامل می‌شوند. لازم به ذکر است که بیش از ۴۰ درصد طرح‌ها متعلق به تیم‌های دانشجویی در کشور است. همچنین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا و پسادکترا بیش از ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان در چالش نوآوری طراحی و ساخت سلول باتری لیتیومی را تشکیل می‌دهند. نکته قابل ملاحظه دیگر در خصوص نمونه اولیه است که در چالش فوق ۱۹ طرح دارای یک نمونه اولیه یا آزمایشگاهی در ارتباط با طرح پیشنهادی خود هستند.
هم‌اکنون با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی توسط کمیته داوران نهمین چالش نوآوری نانو آغاز شده است. شرکت‌کنندگان در این چالش نیز می‌توانند با ورود به حساب کاربری خود در پایگاه اینترنتی چالش‌های نوآوری و فناوری نانو از آخرین وضعیت طرح خود مطلع شوند. لازم به توجه است که نتایج مربوط به هر طرح صرفا از این طریق قابل مشاهده خواهد بود. 
مطابق با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی صورت گرفته، به منتخبان مرحله اول چالش نوآوری «طراحی و ساخت سامانه فیلتر تهیه آب سالم بر پایه نانوالیاف»، تسهیلات ۳۰ میلیون ریالی اعطا خواهد شد و برندگان راهی مرحله دوم خواهند شد. برگزیدگان مرحله نخست، ۱ ماه فرصت خواهند داشت که نمونه آزمایشگاهی مطابق با طرح اولیه خود بسازند. در پایان این مرحله، نمونه های آزمایشگاهی توسط هیات داوران ارزیابی خواهد شد. منتخبان فرصت ارائه طرح خود نزد سرمایه‌گذاران و حامیان بالقوه در حاشیه اولین همایش بین‌المللی نانوالیاف ایران (ICNF 2017) را خواهند داشت و  برنده نهایی در این مرحله از جایزه نقدی  ۱۰ میلیون تومانی بهره‌مند خواهد شد.
علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات مراحل چالش به پایگاه اینترنتی چالش مراجعه نمایند.