استقبال بی‌نظیر پژوهشگران و فناوران از چالش طراحی و ساخت زخم‌پوش مبتنی‌بر نانوالیاف با ثبت ۹۸ طرح

با حضور پررنگ محققان کشورمان در مرحله ثبت‌نام هشتمین چالش نوآوری نانو، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی آغاز شد.

مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح در مرحله اول چالش نوآوری «طراحی و ساخت زخم‌پوش مبتنی‌بر نانوالیاف با قابلیت ترمیم کامل زخم‌های دیابتی» مطابق برنامه تعیین‌شده در تاریخ ۳۱ مردادماه پایان یافت. این چالش که از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود، به‌دنبال یافتن روش‌های عملیاتی برای کاهش هزینه بالای درمان و ارتقا سلامت مبتلایان به دیابت است. در این راستا نیز برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور، این موضوع با حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه فناوری نانو در قالب یک رقابت نوآورانه با عنوان چالش نوآوری طراحی و ساخت زخم‌پوش مبتنی‌بر نانوالیاف با قابلیت ترمیم کامل زخم‌های دیابتی به فراخوان گذاشته شد.
در مدت زمان ثبت‌نام این چالش نوآوری که با تمدیدی ۲ هفته‌ای همراه بود، مجموعا ۹۸ طرح مفهومی از سوی پژوهشگران، فناوران، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت شد که بیش‌ترین تعداد طرح ثبت‌شده در یک چالش نوآوری و فناوری تاکنون است. این استقبال بی‌سابقه از چالش نوآوری «طراحی و ساخت زخم‌پوش مبتنی‌بر نانوالیاف با قابلیت ترمیم کامل زخم‌های دیابتی» حکایت از ظرفیت بالای دانش و فناوری داخل کشور برای حضوری هرچه پررنگ‌تر در عرصه توسعه و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان این حوزه دارد. چنان‌که از این تعداد طرح ثبت‌شده حدود ۳۵ درصد دارای نمونه اولیه‌ای از طرح هستند و در موارد متعددی مطالعات و تست‌های بالینی هم از سوی صاحبان طرح صورت گرفته است. همچنین لازم به ذکر است چندین شرکت دانش‌بنیان ثبت شده و یا در حال ثبت نیز در بین شرکت‌کنندگان این چالش حضور دارند. در شکل زیر اینفوگرافی از طرح‌ها و شرکت‌کنندگان این چالش قابل مشاهده است.
filereader.php?p1=main_f899139df5e105939
همان‌طور که در طرح فوق نیز آورده شده است، شاهد حضور شرکت‌کنندگانی از رشته‌های تحصیلی مختلف نظیر شیمی و مهندسی شیمی، علوم زیستی و مهندسی پزشکی، مهندسی نساجی، مهندسی مواد، مهندسی پلیمر و رشته‌های متعدد دیگر هستیم که علت آن را می‌توان در ماهیت بین‌رشته‌ای موضوع چالش حاضر جست‌وجو نمود. نکته قابل توجه دیگر سهم حدود بیش از ۷۰ درصدی تیم‌های پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در بین شرکت‌کنندگان است. در این بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا و پسادکترا نیمی از شرکت‌کنندگان در چالش نوآوری طراحی و ساخت زخم‌پوش مبتنی بر نانوالیاف با قابلیت ترمیم کامل زخم‌های دیابتی را تشکیل می‌دهند.
هم‌اکنون با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی توسط کمیته داوران هشتمین چالش نوآوری نانو آغاز شده است. شرکت‌کنندگان در این چالش نیز می‌توانند با ورود به حساب کاربری خود در پایگاه اینترنتی چالش‌های نوآوری و فناوری نانو از آخرین وضعیت طرح خود مطلع شوند. 
مطابق با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی صورت گرفته، به منتخبان مرحله اول چالش نوآوری «طراحی و ساخت زخم‌پوش مبتنی‌بر نانوالیاف با قابلیت ترمیم کامل زخم‌های دیابتی»، تسهیلات ۳۰ میلیون ریالی اعطا خواهد شد و برندگان راهی مرحله دوم خواهند شد. برگزیدگان مرحله نخست، ۱ ماه فرصت خواهند داشت که نمونه آزمایشگاهی مطابق با طرح اولیه خود بسازند. در پایان این مرحله، نمونه‌های آزمایشگاهی توسط هیات داوران ارزیابی خواهد شد. منتخبان فرصت ارائه طرح خود نزد سرمایه‌گذاران و حامیان بالقوه در حاشیه اولین همایش بین‌المللی نانوالیاف ایران (ICNF 2017) را خواهند داشت و  برنده نهایی در این مرحله از جایزه نقدی ۱۰ میلیون تومانی بهره‌مند خواهد شد.
علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات مراحل چالش به پایگاه اینترنتی چالش مراجعه کنند.