سفارش ساخت نانوحسگری که کف جاده‌ها قرار می‌گیرند

شرکت ترانس‌اوربان (Transurban) که در بخش حمل و نقل و جاده در استرالیا فعالیت دارد، سفارش ساخت نانوحسگرهایی را به شرکت Imagine IM داده است. قرار است نانوحسگرهایی ساخته شود که بتوان روی کف جاده قرار داد تا اطلاعات ترافیکی را مخابره کنند. این نانوحسگرها پتانسیل تولید انرژی را نیز دارند.

یک شرکت استرالیایی نوپا به نام ایمیجینگ اینتلیجنت متریالز (Imagine IM) حمایت مالی ۱۰۰ هزار دلاری را از یک شرکت راهداری دریافت کرد تا روی توسعه جاده‌های هوشمند سرمایه‌گذاری کند.
این حمایت مالی قرار است به مدت ۹ ماه برای تولید نانوحسگرهای گرافنی هزینه شود. این نانوحسگرها پس از تولید در جاده‌ها نصب می‌شوند تا به‌صورت خودکار از شرایط جاده‌ها و حرکت خودروها اطلاعاتی را ارائه دهند. این نانوحسگر به‌گونه‌ای طراحی شده که امکان تولید و ذخیره‌سازی انرژی را نیز دارد.
پیش از این شرکت ایمیجینگ اقدام به ساخت نانوپوشش‌هایی برای صنعت نساجی کرده بود تا سطح الیاف را با نانوپوشش بپوشاند. انجام این پروژه گام دیگری به سوی توسعه حسگرهای بزرگ به‌منظور استفاده در اینترنت اشیاء است. این نوع حسگرها قادراند تا به‌صورت دائمی اطلاعات از اجسام مختلف دریافت و مخابره کنند.
کریس گیلبی، مدیرعامل شرکت ایمیجینگ، می‌گوید: «این محصول جدید یک دستاورد بزرگ در حوزه فناوری‌ نانو است که توسط شرکت ایمیجینگ به دست خواهد آمد. این شرکت تجربه خوبی در بخش عامل‌دار کردن و استفاده از گرافن در حوزه‌های مختلف دارد که پیش از این روی الیاف و منسوجات به‌عنوان حسگر به کار گرفته شده‌است. با استفاده از این نوع حسگرها می‌توان اطلاعات را از تجهیزات و دستگاه‌ها استخراج کرد و مورد استفاده قرار داد. ایمیجینگ قراردادی برای انجام تحقیق و توسعه روی ساخت حسگرهای جاده‌ای با شرکت ترانس‌اوربان امضاء کرده است. این کار یک گام رو به جلو برای ایمیجینگ محسوب می‌شود. اکنون ما دریافته‌ایم که بازار به فناوریهای  جدیدی در بخش کسب و کار جاده‌ای نیاز دارد.»
فیلیپ آیتچیسون از بخش تحقیق و توسعه ایمیجینگ معتقد است که «برای ایجاد جاده‌های هوشمند باید از حسگرهای فشاری پیچیده استفاده کرد تا بتواند حرکت خودروها را در جاده‌ها اندازه‌گیری کند. این نانوحسگرها به بخشی از سامانه‌های نگه‌داری جاده‌ها تبدیل می‌شود. چشم‌انداز ما ایجاد جاده‌ای هوشمند است که بتواند به‌صورت دائمی گزارش‌دهی کند. همچنین این ابزارها دارای پتانسیل بالایی برای تأمین انرژی هستند.»