راه‌اندازی پیشگامی توسعه فناوری‌ نانو در آفریقا

یک پیشگامی توسط کانادا، کنیا و آفریقای جنوبی راه‌اندازی شده‌است که در آن بودجه‌ای برای توسعه فناوری‌ نانو به‌منظور تأمین آب آشامیدنی در این قاره در نظر گرفته شده‌است. این پیشگامی به دنبال پیاده‌سازی فناوری‌ نانو در این قاره برای حل چالش‌های زیست‌محیطی است.

اخیراً یک پیشگامی برای استفاده از فناوری‌ نانو به‌منظور مقابله با چالش کمبود آب در آفریقا راه‌اندازی شده‌است که در آن بودجه‌ای ویژه برای حذف آلودگی آب با استفاده از فناوری‌ نانو در نظر گرفته شده‌است. یکی از اهداف این پیشگامی که با همکاری دانشگاه رودز (آفریقای جنوبی)، دانشگاه اوتاوا ( کانادا) و دانشگاه بین‌المللی آمریکا– آفریقا (کنیا) پیاده‌سازی شده، کاهش هزینه تصفیه آب است.
مرکز تحقیات توسعه بین‌المللی کانادا (IDRC) مبلغ یک میلیون دلار کانادا برای این پیشگامی در نظر گرفته است. ادیت آموهایا، استاد رشته شیمی آلی دانشگاه USIU-Africa، می‌گوید که آلودگی آب و ضعف بهداشت موجب شده تا بیماری‌هایی نظیر اسهال در کودکان زیر ۵ سال در آفریقا شیوع یابد.
آموهایا می‌گوید: «مهمترین هدف این پیشگامی، یافتن روش‌های جایگزین برای تصفیه آب است که فناوری‌ نانو می‌تواند در این مسیر مزیت‌هایی برای ما داشته باشد. با استفاده از این فناوری می‌توان میزان میکروب‌ها را کاهش داد و بر مشکل مقاومت میکروبی غلبه کرد. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گزینه مناسبی برای توسعه این فناوری هستند؛ البته باید به آنها آموزش داد تا روی کاربردهای فناوری‌ نانو کار کنند. در این پیشگامی به دانشجویان کنیایی فرصت داده می‌شود تا در کانادا روی فرصت‌های تحقیقاتی در این حوزه کار کنند.»
به اعتقاد ایشان، این پیشگامی می‌تواند به دانشجویان فرصت آموزش بیشتر و بهتر را بدهد تا در نهایت پتنت‌ها و مقالاتی از این پروژه‌ها به دست آورده و از آن برای توسعه فناوری‌ نانو در آفریقا استفاده کنند.
براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۵ بیش از نیمی از ۶۶۳ میلیون نفری که به آب سالم دسترسی ندارند، در آفریقا زندگی می‌کنند.
کاترین نجیلا از مدیران مؤسسه نفت و گاز مورندات کنیا از این پروژه حمایت می‌کند و معتقد است که اگر فناوری‌ نانو در آفریقا تقویت شود، می‌توان از آن برای کاهش آلودگی محیط‌زیست این قاره استفاده کرد. اما از آنجایی که این فناوری گرانقیمت است، باید محققان و تصمیم‌سازان روی این فناوری تمرکز و سرمایه‌گذاری کنند تا قوانین و دستورالعمل‌هایی برای استفاده و پیاده‌سازی این فناوری در آفریقا به دست آید.