فصلی نو در توسعه فناوری نانو در صنعت نساجی ایران

فناوری نانو در پنجمین سال حضور در نمایشگاه نساجی نانو با ارائه در ۷ غرفه صنعتی با استقبال خوبی از سوی صنعتگران صنعت نساجی مواجه شد که نوید بخش فصلی نو در توسعه فناوری‌های بومی در این صنعت است.

به گفته مهندس محسن عسکری، مدیر حوزه نساجی کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو، امسال همزمان با پنجمین سال حضور فناوری نانو در نمایشگاه نساجی، ۷ غرفه در سالن‌های مختلف بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی (ایران تکس)، پنجمین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران (ایران مد) و نهمین نمایشگاه بین‌المللی انواع کف پوش، موکت و فرش ماشینی و صنایع وابسته و کفپوش به ارائه فناوری‌ها و محصولات فناوری نانو پرداختند. 
به گفته مهندس عسکری علاوه‌بر غرفه‌های اختصاصی ستاد توسعه فناوری نانو در سالن‌های میلاد ب و ۴۰ و ۴۱ آ، شرکت‌های پیشران نساجی آینده (برند هاینو) و نیکو نساج هوشمند در نمایشگاه ایران تکس، شرکت نساجی فرخ سپهر کاشان (فرش فرهی) در نمایشگاه فرش و شرکت پوشاک مهیار و تولیدی جوراب پاآرا در نمایشگاه ایران مد به ارائه آخرین محصولات و فناوری‌های نانویی پرداختند. استقبال خوب از غرفه‌های ستاد نانو، برگزاری جلسات مختلف با تمرکز بر همکاری با شرکت‌های صنعتی حوزه‌های پوشاک، فرش، الیاف، بی بافت و تکمیل از دیگر برنامه‌های ستاد ویژه توسعه فناروی نانو در این نمایشگاه‌ها بود که افق‌های جدیدی برای توسعه همکاری‌های شرکت‌های نساجی در این حوزه گشوده است.
در غرفه ستاد نانو در سالن میلاد ب شرکت نانونساجی ماد که اخیرا محصول شکم‌بند بارداری ضدامواج را روانه بازار کرده با رونمایی از محصول لباس و کلاه نوزاد در این نمایشگاه حاضر بود. همچنین شرکت کیمیا فناور در این غرفه ضمن معرفی ظرفیت‌های فناوری نانو برای به‌کارگیری در تصفیه آب و پساب در صنعت نساجی، ۳۲ تقاضای صنعتی جهت استفاده از محصولات فناوری نانو را ثبت کردند. این تقاضاها ضمن شفاف‌سازی اولویت‌های صنعتی توسعه فناوری نانو در این بخش، زمینه‌ساز توسعه فرصت‌های جدید در این حوزه خواهد بود. بر این اساس تقریبا نیمی از تقاضاهای ثبت‌شده به‌منظور تصفیه پساب در کارخانجات رنگرزی است که نشان از اهمیت این حوزه دارد.
filereader.php?p1=main_6f3ef77ac0e3619e9
همچنین صنعتگران با ثبت ۷۶ تقاضا در حوزه‌های مختلف صنعت نساجی آمادگی خود برای به‌کارگیری فناوری‌نانو را نشان دادند. در این بخش نیز تمایل فعالان حوزه فرش و موکت و پوشاک برای به‌کارگیری فناوری‌نانو حائز اهمیت است.
filereader.php?p1=main_9de6d14fff9806d4b
همچنین سالن ۴۰ و ۴۰ آ میزبان علاقمندان در حوزه ماشین‌آلات پلاسمایی بود که با استقبال بسیار خوب بازدیدکنندگان روبرو شد. به گفته مهندس محمد جواد خلج مدیر توسعه فناوری پلاسما در کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو، حضور شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی برای توسعه همکاری در حوزه‌های مختلف صنایع بی‌‌بافت، رنگرزی، تکمیل، چاپ و کفش از مهم‌ترین اتفاقات این غرفه بود. سامانه پردازش پلاسمایی شرکت بسافن آوران نصیر با قابلیت‌های ایجاد خواص ضدآب  و ضدلک بر روی و پوشاک و کفش، طی یک فرآیند خشک و بدون تاثیر بر خواص ظاهری و تنفس پذیری و همچنین سامانه پردازش پلاسمایی ساخت شرکت آدیکو با قابلیت عملیات سطحی برای کاربردهای مختلف از جمله افزایش خواص آبدوستی منسوجات ضمن کاهش زمان تولید، مصرف انرژی، آب و مواد شیمیایی در سطح صنعتی از فناوری‌های جذابی هستند که آینده‌ای درخشان در صنعت نساجی خواهند داشت. 
همچنین شرکت پیشران نساجی آینده با اولین حضور نمایشگاهی خود و رونمایی از برند هاینو در نمایشگاه ایران تکس با استقبال خوبی مواجه شد. مهندس باغبان‌باشی مدیرعامل برند هاینو مهم‌ترین ماموریت این شرکت که با فعالیت کنسرسیومی متشکل از ۶ شرکت فعال در حوزه نانو آغاز به‌کار کرده را توسعه بازارهای داخلی و خارجی محصولات نانو دانست و شرکت‌های توزیع‌کننده در حوزه پوشاک، فروشگاه‌های عرضه مستقیم، نمایندگان خرید نیروهای نظامی و انتظامی و متقاضیان منسوجات تخصصی و با کاربرد ویژه را از مهم‌ترین مراجعان به این غرفه نام برد.
شرکت‌های شرکت نساجی فرخ سپهر کاشان (فرش فرهی) با ارائه فرش آنتی‌باکتریال در سالن فرش و کفپوش و شرکت‌های پوشاک مهیار و تولیدی جوراب پاآرا با ارائه محصولات جدید خود در حوزه پوشاک نانو در نمایشگاه ایران مد نیز از دیگر غرفه‌های ارائه‌دهنده فناوری‌ها و محصولات نانویی بودند.
شایان ذکر است، بیست و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی (ایران تکس)، پنجمین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران (ایران مد) و نهمین نمایشگاه بین‌المللی انواع کف پوش، موکت و فرش ماشینی و صنایع وابسته و کفپوش ۱۳ لغایت ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.