حضور غرفه فناوری پلاسمای سرد در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌‌‌‌‌آلات و منسوجات

شرکت‌های نانویی فعال در حوزه فناوری پلاسمای سرد در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی ماشین‌آلات و محصولات نساجی حضور پیدا کردند. غرفه فناوری پلاسمای سرد در راستای توسعه بازار محصولات فناوری نانو و افزایش سهم بازار محصولات تولید شده بر پایه فناوری نانو، آخرین دستاوردهای این حوزه را در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی ماشین‌آلات و محصولات نساجی در معرض دید علاقمندان قرار داد.

بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین آلات و محصولات نساجی در تاریخ ۱۳ الی ۱۶ شهریور ماه ۱۳۹۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد که در آن بیش از ۲۱۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از کشورهای آلمان، ترکیه، چین، تایوان، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس، هندوستان و کره جنوبی حضور داشتند و به ارائه تازه‌ترین دستاوردها، محصولات و خدمات خود پرداختند.
در غرفه فناوری پلاسمای سرد، سامانه پردازش پلاسمایی منسوجات (PlasmTex) و دستگاه ضد جرقه از محصولات شرکت مهندسی تجهیزات پیشرفته آدیکو و سامانه پردازش پلاسمایی منسوج و اشیاء، محصول شرکت بسافن آوران نصیر در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقمندان این حوزه قرار گرفت.
• دستگاه PlasmaTex
عملکرد این دستگاه به صورت roll تو roll بوده که برای افزایش انرژی سطحی انواع منسوجات جهت کاهش مصرف آب و رنگ و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزایش انرژی سطح و آبدوستی، سرعت بالا در پردازش و عدم تخریب ساختار منسوجات و پلیمرها، پردازش همزمان ۲ سطح فیلم، عدم نیاز به تنظیم پس از تعویض الکترود، قابلیت استفاده از الکترود مختلف ( دندانه‌ای، میله‌ای) در یک دستگاه از جمله ویژگی‌های رقابتی این دستگاه به شمار می‌روند. از کاربردهای این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
 فعال کردن سطح: ایجاد رادیکال‌های آزاد یا افزودن عاملیت شیمیایی فعال بر روی سطح / اصلاح‌زبری سطح
 تمیزکردن سطح: زدودن ترکیبات آلی با کند و پاش پلاسمای
 افزایش خواص آبدوستی به منظور بهبود رطوبت پذیری و رنگ پذیری و ایجاد پیوندهای اتصال دهنده
 بهبود خاصیت ضد آب و ضد روغن شدن منسوجات
 تسهیل در فرآیند آهار زدایی
 حذف پرزهای سطحی نخ¬ها

• دستگاه سامانه پردازش پلاسمایی منسوج و اشیاء
این دستگاه محصول شرکت بسافن‌آوران‌ نصیر است که دارای یک محفظه به ابعاد ۳۰*۳۰*۳۰ سانتی‌متر بوده که قابلیت نمونه‌زنی به صورت بچ را دارا می‌باشد. از جمله نقاط قوت استفاده از سامانه پردازش پلاسمای تحت خلاء می توان به هزینه پایین مواد مصرفی، کنترل‌پذیری و یکنواختی بالای فرآیند، حداقل تاثیر بر بافت منسوج اشاره کرد. عمده کاربرد این دستگاه ایجاد خاصیت آبگریزی بر روی انواع منسوجات است. از جمله ویژگی‌ها این دستگاه می‌توان موارد زیر را برشمرد:
 ایجاد خواص ضد آب و لک بر روی منسوج تکمیل و دوخته شده، کفش، ادوات الکترونیکی و پزشکی
 عدم تاثیر بر خواص ظاهری و تنفس‌پذیری و استحکام
 دوستدار محیط زیست و عدم وجود پساب سمی
 ضخامت پوشش نانومتری
 ثبات بالا
جهت نشان دادن بهتر و آشنایی بیشتر با کاربردهای محصولات حاضر در غرفه، محصولاتی همچون کفش کوهنوردی، لباس بچه، موکت و برد الکترونیک در حالت آبگریز شده به نمایش گذاشته شد و همچنین گزارش صنعتی کاربردهای فناوری پلاسمای سرد در صنعت نساجی و کتابچه محصولات فناوری نانو در اختیار بازدیدگنندگان غرفه قرار گرفت.
در این نمایشگاه تعداد ۷۵ فرم تبادل فناوری مرتبط با حوزه فناوری پلاسمای سرد در غرفه فناوری نانو به ثبت رسید که گروه ترویج صنعتی بیشترین میزان ثبت تقاضا را به خود اختصاص داد. فرم های تبادل فناوری در نمایشگاه نساجی به شرح زیر است: