چین در حال تبدیل شدن به قدرت جهانی در حوزه فناوری‌ نانو

رشد تعداد مقالات و پتنت‌های فناوری‌ نانو چین نشان می‌دهد که این کشور در حال تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های بزرگ در این حوزه است. این کشور زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه این فناوری ایجاد کرده و سهم بالایی از تحقیقات جهانی را به خود اختصاص داده است.

چین در حال تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های بزرگ در حوزه فناوری‌ نانو است. این موضوع در حاشیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی علم و فناوری‌ نانو در پکن  چین عنوان شد.
در گزارشی که اخیراً اشپرینگر-نیچر با همکاری مرکز ملی علم و فناوری‌ نانو و آکادمی علوم چین منتشر کرده‌اند، آمده است که در طول یک دهه گذشته، تحقیقات و صنعتی‌سازی فناوری‌ نانو در چین به‌صورت مستمر در حال انجام بوده است، به طوری که تعداد پتنت‌های فناوری‌ نانوی این کشور افزایش یافته و در میان کشورهای برتر ثبت کننده پتنت فناوری‌ نانو قرار گرفته است.
چین فرصت‌های تازه‌ای در بخش علم نانو ایجاد کرده است. بای چونلی از مدیران آکادمی علوم چین می‌گوید: «ما چشم‌انداز راهبردی خود را در حوزه فناوری‌ نانو تقویت خواهیم کرد و در نهایت از مزیت‌های این فناوری برای تقویت اقتصاد و جامعه چین استفاده خواهیم کرد.»
در سال ۱۹۹۷ در مجموع ۱۳ هزار مقاله فناوری‌ نانو در جهان منتشر شده بود که این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۱۵۴ هزار مقاله رسیده است. این فناوری می‌تواند منجر به توسعه حوزه‌های مختلف شود و به‌صورت مستقیم روی زندگی مردم تأثیرگذار شود. چین نیز همگام با کشورهای دیگر در مسیر توسعه فناوری‌ نانو گام برمی‌دارد، به طوری که تعداد مقالات این کشور از ۸۲۰ مقاله در سال ۱۹۹۷ به ۵۲ هزار مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.
نرخ رشد میانگین سالانه مقالات پرارجاع چین در سال ۲۰۰۷، ۲۲ درصد افزایش یافته است که این رقم سه برابر بیشتر از نرخ جهانی آن است. تعداد پتنت‌های فناوری‌ نانو چین در طول ۲۰ سال گذشته به رقم ۲۰۹۳۴۴ پتنت رسیده که ۴۵ درصد از کل پتنت‌های جهان در این حوزه است.
در این گزارش سه دانشگاه سینگهوا، پکن و آکادمی علوم چین به‌عنوان پرکارترین‌ها در حوزه فناوری‌ نانو معرفی شده‌اند.
چین سرمایه‌گذاری سنگینی روی فناوری‌ نانو داشته که موجب جذب تحقیقات به سمت این حوزه شده‌است. انرژی و نانومواد کاتالیستی از جمله مهمترین حوزه‌های تحقیقاتی در بخش فناوری‌ نانو در چین بوده‌اند. با توجه به موضوع محیط‌زیست که دغدغه اصلی مردم چین محسوب می‌شود، مسئولان این کشور به دنبال توسعه فناوری‌ نانو برای غلبه بر مشکلات زیست‌محیطی هستند. در این راستا، باتری، ذخیره‌سازی انرژی و افزایش بهره تبدیل انرژی از جمله موضوعات مهم تحقیقات حوزه فناوری‌ نانو در چین است.
نانومواد کاتالیستی پتانسیل بالایی در تحقیقات علم نانو در چین دارد و می‌تواند روی صنعت نفت و مواد شیمیایی این کشور تأثیر به سزایی بگذارد.
هر چند هنور برخی از دستاوردهای چین در مرحله کار آزمایشگاهی بوده و تا رسیدن به صنعت راه زیادی دارد، اما به دنبال ایجاد زنجیره ارزشی برای تبدیل این دستاوردها به محصول صنعتی است.