بودجه‌ای ویژه برای تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه فناوری‌ نانو

بنیاد ملی علوم بودجه ۲٫۵ میلیون دلاری برای آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه فناوری‌ نانو اختصاص داده است. بخش اعظم این بودجه صرف دوره‌های آموزشی و کارگاه می‌شود.

بنیاد ملی علوم (NSF) دوحمایت مالی به بخش آموزش فناوری‌ نانوی مرکز ایالتی پنسیلوانیا (CNEU) اعطا کرده است تا با استفاده از آن برنامه‌ای موسوم به NPDP  اجرا شود. این برنامه برای تأمین نیروی انسانی ماهر در حوزه فناوری‌ نانو، برنامه‌های آموزشی و مهارتی تدارک دیده است تا نیازهای ملی در حال رشد آمریکا در بخش نیروی آموزش دیده ماهر در بخش فناوری‌ نانو تأمین شود.
در مجموع ۲٫۵ میلیون دلار بودجه از سوی NSF به این برنامه اختصاص داده می‌شود تا سال ۲۰۲۰ این برنامه آموزشی پیشرفته اجرا شود. بخشی از این بودجه صرف آموزش و تربیت دانشجویان می‌شود.
اسامه آوادلکریم، مدیر CNEF، می‌گوید: «این مرکز در حال ایجاد زیرساخت‌های ملی عظیم برای آموزش نیروی انسانی کارآمد در حوزه فناوری‌ نانو است.»
سال‌های قبل، شبکه دانش شغلی و کاربردی فناوری‌ نانو (NACK) توسط این مرکز ایجاد شده که به‌عنوان مرکز پشتیبان برنامه آموزش فناوری پیشرفته (ATE) عمل می‌کند. NACK از سال ۲۰۰۸، به‌عنوان مرکز ATE ملی عمل می‌کند و در تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه فناوری‌ نانو نقش مهمی دارد. این برنامه آموزشی برای دانشجویان کارشناسی که ۴ سال در دانشگاه هستند و دانشجویان کاردانی که دو سال آموزش می‌بینند، تدارک دیده شده‌است. NACK کارگاه‌های آموزشی مختلفی در طول سال در دانشگاه پارک برگزار می‌کند.
این کارگاه‌ها به‌صورت طولانی مدت و در مراکز محدودی برگزار می‌شوند؛ بنابراین شرکت در آن‌ها برای همه علاقه‌مندان در سراسر آمریکا امکان‌پذیر نیست. بیشتر بودجه صرف برگزاری کارگاه و هزینه‌های سفر شرکت‌کنندگان می‌شود؛ بنابراین منابع مالی محدود بوده و باید از روش‌های بهبود یافته برای آموزش کارگاه‌های فناوری‌ نانو استفاده کرد.
در این دوره‌های آموزشی، مباحثی نظیر مقدمات اولیه فناوری‌ نانو، کار در آزمایشگاه‌های مجازی، تجربه اتاق تمیز و اندازه‌گیری و مشخصه‌یابی نانومواد ارائه می‌شود، به طوری که شرکت کنندگان می‌توانند به ابزارهای مشخصه‌یابی و نرم‌افزارهای آزمایشگاهی برای انجام آنالیز و تحلیل نتایج دسترسی داشته باشند.
در این برنامه از همکاری کالج‌ها و دانشگاه‌های مختلف استفاده می‌شود تا از تجربه افراد و مراکز مختلف دانشگاهی در برگزاری این دوره‌های آموزشی استفاده شود.