اختصاص بودجه‌ای برای آزمون بالینی نانوداروی ضدایدز

مؤسسه ملی سلامت بودجه ۳ میلیون دلاری برای همکاری مشترک دانشگاه لیورپول و دانشگاه جان‌ هاپکینز اختصاص داده است تا این دو روی آزمون بالینی نوعی نانوداروی ضد ایدز کار کنند.

محققان دانشگاه لیورپول با همکاری پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز موفق به دریافت حمایت مالی ۳ میلیون دلاری برای ارائه راهکاری به‌منظور درمان بیماری ایدز شدند.
این بودجه توسط مؤسسه ملی سلامت به این پروژه اعطا شده تا فناوری‌های جدیدی برای درمان سرطان ارائه شود. در حال حاضر بسیاری از روش‌های درمانی مبتنی بر قرص‌های خوراکی است که منجر به اثرات جانبی در بیمار شده و برخی نیز منجر به مقاومت دارویی می‌شود.
این گروه تحقیقاتی به دنبال استفاده از فناوری‌ نانو برای رهاسازی هدفمند دارو هستند تا فناوری‌های نوینی به دست آید که بتوان با آن‌ها دارو را به مدت چند هفته یا چند ماه در بدن بیمار رهاسازی کرد. این گروه تحقیقاتی از بخش نانوپزشکی دانشگاه لیورپول پیش از این اولین آزمون بالینی برای نانوداروی ضدایدز را برگزار کرده بودند. این همکاری مشترک، آخرین همکاری از این سری پژوهش بوده که با دانشگاه جان ‌هاپکینز صورت گرفته است.
استیو رانارد می‌گوید: «ما به دنبال راهبردهایی هستیم که بتوانیم بیمار را از خوردن روزانه دارو نجات دهیم. برای این کار باید فناوری ارائه شود که بتواند به‌صورت درازمدت دارو را با غلظت و دوز مشخصی وارد بدن بیمار کند، به طوری که بیمار تنها یک بار از دارو استفاده کند، اما رهاسازی آن در طول زمانی طولانی صورت گیرد. این حمایت مالی از طرف مؤسسه ملی سلامت صورت گرفته است تا با استفاده از آن همکاری میان دانشگاه لیورپول و جان ‌هاپکینز صورت گیرد.»
اندرو اون می‌گوید: «این پروژه به دنبال استفاده از تجربیات دو دانشگاه بوده و در آن از تخصص‌های شیمی‌آلی، شیمی مواد و داروسازی استفاده شده‌است.»
همکاری مشترک میان این دو دانشگاه موجب می‌شود تا دانش موجود در دو مرکز تبدیل به یک دستاورد عملی در بخش آزمون بالینی شود و در نهایت ابزاری برای درمان بیماری ایدز به دست آید. محققان این پروژه معتقداند که فناوری‌ نانو موجب کاهش هزینه درمان ایدز می‌شود.