ساخت دستگاهی برای شناسایی نانوذرات در هوای محیط

شرکت انگلیسی آنکون تکنولوژیز اقدام به ساخت دستگاه کوچک و سبکی برای شناسایی ذرات معلق در هوا کرده است. این دستگاه می‌تواند ذراتی بین ۱ نانومتر تا ۲۰ میکرون را در هوای محیط شناسایی کند.

شناسایی نانوذرات و غلظت آن‌ها در هوای محیط یکی از چالش‌های فعلی در حوزه فناوری‌ نانو است. شرکت‌ها و آزمایشگاه‌ها به دنبال ابزاری هستند تا بتوانند شرایط هوای محیط را رصد کنند. شرکت بریتانیایی آنکون تکنولوژیز (Ancon Technologies) برای پاسخ به این نیاز، اقدام به ساخت ابزاری کرده که می‌توان با کمک آن ذرات معلق در هوا را رصد کرد؛ این دستگاه Aero Select نام دارد.
این دستگاه ابعاد بسیار کوچکی و وزن کمی دارد. با این حال می‌تواند ذرات آئروسل موجود در هوا بین یک نانومتر تا ۲۰ میکرون را شناسایی کند. این دستگاه قابل حمل بوده و می‌تواند توسط تکنسین‌ها و محققان در آزمایشگاه برای تعیین ابعاد، ساختار، مورفولوژی و ترکیب شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که پیش از این امکان رصد این دسته از ذرات وجود نداشت. از این دستگاه می‌توان در حوزه‌های مختلف علمی و صنعتی برای مقاصد سلامتی محیط‌زیست، شناسایی آلودگی هوا و نمونه‌برداری‌های میکرو و نانوذرات در هوا قابل استفاده است.
بنیامین وست، از مدیران این شرکت می‌گوید: « Aero Select ابزار قدرتمندی برای شناسایی اثرات زیست‌محیطی و خطرات سلامتی آئروسل‌های موجود در هواست. این محصول فناوری پیشرفته‌ای به‌صورت یک ابزار کوچک و سبک است و کاربر به سادگی می‌تواند از آن استفاده کند. این دستگاه می‌تواند سطوح مختلفی از آئروسل‌ها را شناسایی کند.»
این دستگاه قادر است  نانوذرات ساخت بشر را از آئروسل‌های طبیعی محیط تفکیک کند، به طوری که از دقت بالایی برای شناسایی ذرات مورد نظر از ترکیبات طبیعی برخوردار است.
ابعاد کوچک این دستگاه موجب شده تا بتوان به سادگی آن را حمل کرد؛ در حالی که نصب آن ساده بوده و به سرعت قابل استفاده است. برای شناسایی جرمی ذرات از پراش نور استفاده می‌شود که می‌توان با آن اجسامی با ابعاد ۰٫۲۵ تا ۳۵ میکرون را شناسایی کرد.