نتایج مثبت فاز سوم آزمون بالینی نانوداروی مبتنی بر RNA

شرکت آلنیلام فارماکیوتیکالز (Alnylam Pharmaceuticals) که روی ساخت نوعی نانودارو برای مقابله با بیماری نورپادی دیاباتیک فعالیت می‌کند، نتایج مثبتی از فاز سوم آزمون بالینی خود به‌دست آورده است. این نانوداروی مبتنی بر RNA، کیفیت زندگی بیماران را بهبود می‌دهد.

آلنیلام فارماکیوتیکالز (Alnylam Pharmaceuticals) یکی از شرکت‌های دارویی است که روی تولید نوعی نانوداروی مبتنی بر RNA فعالیت می‌کند. این شرکت اخیراً با همکاری شرکت سانوفی جنزیم (Sanofi Genzyme) اقدام به انجام آزمون بالینی روی نانوداروی خود کرده است.
این آزمون، فاز سوم آزمون بالینی نانوداروی این شرکت بوده که نتایج آن موفقیت‌آمیز است. این گروه نشان دادند که نتایج به‌دست آمده در این آزمون با پیش‌بینی‌های اولیه آن‌ها مطابقت داشته و نتایج فاز دوم آزمون بالینی را تأیید می‌کند.
در این آزمون بالینی، این شرکت به دنبال بررسی بهبود کیفیت زندگی بیماران بود. جان ماراگانور از مدیران شرکت آلنیلام می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که نتایج اولیه فاز سوم این نانودارو موفقیت‌آمیز بوده است. این پروژه ماحصل ۱۵ سال تلاش است تا در نهایت روش درمانی مبتنی بر RNA به حقیقت بپیوندد. این نتایج خبر خوبی برای ما، بیماران و خانواده‌های آن‌هاست.»
این شرکت بیماران آمیلوئیدی ۲۲۵ hATTR را برای این آزمون ثبت‌ نام کرده بود. این آزمون در ۱۹ کشور روی گروه‌های مختلف بیماران مورد بررسی قرار گرفت و  به مدت ۱۸ ماه به‌طول انجامید. نتایج به‌دست آمده نشان از عملکرد مثبت دارو در بیماران داشت. این آزمون نشان داد که در بیشتر بیماران دارو مؤثر بوده و کیفیت زندگی آن‌ها بهبود داده است.
این دارو برای بیماران نورپادی دیاباتیک ساخته شده‌است. نروپادی دیاباتیک نوعی اختلال عصبی بر اثر دیابت در بیماران است که در آن سامانه‌های عصبی در بدن بیماران دیابتی دچار مشکل و آسیب می‌شود. هر چند که برخی بیماران مبتلا به این بیماری علائم خاصی را از خود نشان نمی‌دهند، اما برخی دیگر دچار درد و بی‌حسی در پاها می‌شوند.
آکشای وایشنا از مدیران شرکت آلنیلام می‌گوید: «بیمارانی که با این مشکل مواجه هستند گاهی دچار دردهای بسیار شدید می‌شوند. این نتایج نشان داد که با استفاده از این فناوری می‌توان کیفیت زندگی آنها را بهبود داد.»