فناوری پتنت شده‌ای برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی

شرکت نانولبز (Nanolabs) فناوری‌های پتنت شده‌ای برای کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری زمین‌های کشاورزی دارد. این شرکت برای این کار از فناوری‌ نانو استفاده می‌کند و موفق به کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب با استفاده از این فناوری شده‌است.

کاهش مصرف آب و افزایش تولید، دو مقوله بسیار مهم در صنعت کشاورزی محسوب می‌شوند. فناوری‌ نانو تلاش دارد تا این دو هدف را امکان‌پذیر کند، در حالی که مزایای دیگری نیز برای بخش کشاورزی به همراه داشته باشد.
شرکت نانولبز (Nanolabs) در حوزه فناوری‌ نانو تخصص دارد و به دنبال بهره‌برداری از آن در حوزه کشاورزی است. نانولبز قصد دارد تا مصرف آب را با استفاده از فناوری‌ نانو ۵۰ درصد کاهش دهد و برای این کار سامانه‌ای موسوم به ASAR را ارائه کرده که می‌تواند با توجه به نوع خاک، بین ۲۰ تا ۵۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب را به همراه داشته باشد.
افزایش تولید از دیگر اهداف این شرکت بوده است. نانولبز به دنبال افزایش تولید و بهره کار با استفاده از فناوری‌ نانو است. این شرکت سامانه پتنت شده مبتنی بر فناوری‌ نانو دارد که با بهره‌گیری از سامانه آبیاری جدید موفق به افزایش تولید تا ۴۰ درصد شده‌است.
از دیگر اهداف نانولبز می‌توان به کاهش مصرف آفت‌کش‌ها اشاره کرد. این شرکت می‌تواند مقدار مصرف کود را متناسب با کاهش مصرف آب، تنظیم کند. بهبود کیفیت محصولات جانبی از دیگر اهداف این شرکت است، به‌طوری که این شرکت نشان داده می‌تواند رشد زیست‌جرم‌ها را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. فناوری‌ نانو می‌تواند رطوبت و مواد مغذی خاک را تأمین کند و موجب انتقال بهتر مواد مغذی به بخش‌های مختلف گیاه شود.
شرکت نانولبز فناوری پتنت شده‌ای دارد که می‌تواند میزان مصرف الکتریسیته مورد نیاز برای پمپ آب را کاهش دهد. این دستاورد در حال حاضر در حال تجاری‌سازی بوده و از آزمایشگاه خارج شده‌است.
ژاویر لانز، مدیرعامل شرکت نانولبز، می‌گوید: «فواید فناوری‌ نانو برای بخش کشاورزی بسیار زیاد است، به‌طوری که مشتریان ما می‌توانند از جنبه‌های مختلف آن استفاده کنند. این فناوری برای کاهش مصرف آب و افزایش حجم تولید محصولات کشاورزی بسیار مفید است.»