استفاده از نانوغشاهای بومی جهت تصفیه‌ی فاضلاب باغ کتاب تهران

شرکت دانش‌بنیان ایفاپژوهش موفق به توسعه‌ی سامانه‌ی تصفیه‌ی آب و فاضلاب بر پایه‌ی غشاهای نانوکامپوزیتی هالوفایبر شده است که هم‌اکنون از آن جهت تصفیه‌ی پساب مجتمع باغ کتاب تهران استفاده می‌شود. خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی سهند تبریز مقصد بعدی این نانوغشاهای ایرانی هستند. این شرکت با این محصول در دهمین نمایشگاه فناوری نانو حضور یافته است.

شرکت ایفا پژوهش از سال ۱۳۸۲ تأسیس شده و زمینه‌ی اصلی فعالیت این شرکت حوزه‌ی آب و فاضلاب و محیط‌ زیست است. این شرکت به همت گروهی از اساتید دانشگاه، مدیران و متخصصین صنعت آب و فاضلاب کشور و جمعی از فعالان بازرگانی فعالیت خود را آغاز کرده است. در حال حاضر فعالیت‌های این شرکت در زمینه‌ی فناوری‌های تصفیه‌ی آب و فاضلاب، بازچرخانی آب و محیط‌زیست در مقیاس‌های صنعتی گسترش یافته است. این شرکت نانوغشاهای تصفیه‌ی فاضلاب خود را در دهمین نمایشگاه فناوری نانو عرضه کرده است.
حمیدرضا غریبی، مسئول امور بازرگانی شرکت دانش‌بنیان پژوهش تمرکز اصلی این شرکت را بر فناوری‌های غشایی تصفیه‌ی آب عنوان کرد و افزود: «این روش یک روش نسبتاً جدید در تصفیه‌ی آب و فاضلاب بشمار می‌رود. این غشاها یک سری لوله‌های توخالی هستند که به هالوفایبر موسوم هستند. ما در شرکت ایفاپژوهش کار ساخت و بومی‌سازی این‌گونه غشاها را بر عهده ‌داریم. این فناوری هم‌اکنون در دست تعداد کمی از کشورهای دنیا از جمله آلمان، آمریکا و ژاپن است.»
وی ادامه داد: «ما چند سال است که به فناوری تولید این غشاها دست پیدا کرده‌ایم و این غشاها را در تعداد کم و برای ظرفیت‌های کم تصفیه تولید می‌کنیم. اما علاقه داریم تا در صورت جذب سرمایه‌گذار خط تولید صنعتی این غشاها را آغاز کنیم.»
غریبی در خصوص ویژگی‌های بارز این نانوغشاها گفت: «ویژگی اصلی سامانه‌های تصفیه‌ی آب بر پایه‌ی نانوغشاها این است که هم‌زمان هم آب را تصفیه می‌کند و هم عمل گندزدایی را انجام می‌دهد. همچنین این سامانه‌ها فضای به نسبت کمتری را اشغال می‌کند و آب خروجی از آن‌ها دارای کیفیت بسیار بالایی است.»
این غشاها در واقع یک سری نانوکامپوزیت زمینه پلیمری هستند که انواع مختلفی از پلیمرها نظیر PVDF، PVC و PE مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین از نانوذرات اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم به‌منظور بهبود خواص زمینه‌ی پلیمری از جمله میزان تخلخل، خواص مکانیکی و خواص خوردگی استفاده شده است.
وی در خصوص میزان تولید این محصول افزود: «ما هم‌اکنون در فضای کارگاهی فعالیت می‌کنیم و طبیعتاً تولید زیادی نداریم اما موفق به تعریف و اجرای دو پروژه‌ی موفق شده‌ایم. ابتدا پروژه‌ی باغ کتاب تهران که ظرفیت سامانه‌ی تصفیه‌ی آن ۱۵۰ مترمکعب در روز است. و پروژه‌ای که اخیراً از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تجهیز خوابگاه‌های دانشگاه سهند تبریز مصوب شده است. این سامانه برای تصفیه‌ی حجم فاضلابی بالغ‌بر ۷۵ مترمکعب در روز طراحی خواهد شد.»
غریبی از ایجاد بازار به‌عنوان مهم‌ترین برنامه‌ی این شرکت یاد کرد و افزود: «ما در آینده برنامه داریم که با شرکت در نمایشگاه‌های دیگر و معرفی این نانوغشاها، برای محصولمان بازار ایجاد کرده و اعتماد مراکز را برای استفاده از این فناوری جلب نماییم.»
علاقه‌مندان می‌توانند از آخرین دستاوردها و محصولات این شرکت را در دهمین نمایشگاه فناوری نانو (سالن خلیج‌فارس)، روزهای ۱۴ لغایت ۱۷ مهرماه ۱۳۹۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران غرفه‌ی ایفاپژوهش بازدید کنند.