الکترودهای نانوساختار سخت‌پوشی در دهمین نمایشگاه فناوری نانو

شرکت توسعه فناوری نماد در سال ۱۳۸۸ با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تاسیس شد. هدف اصلی این شرکت کمک به ایجاد و توسعه فناوری‌های مرتبط با توسعه کاربردی مواد نانوساختار و همچنین ساخت و تولید تجهیزات مربوط به آنهاست. عمده فعالیت‌های شرکت در ۴ گروه قابل تفکیک هستند که شامل تحقیقات کاربردی، پایلوت تولید و آزمایشگاه، ساخت تجهیزات خاص و خدمات دانش بنیان است.

محسن عسکری پیکانی، مدیر عامل شرکت توسعه فناوری نماد گفت: «شرکت نماد با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه مهندسی مواد موفق شده است تا فعالیت‌های علمی و عملی مورد نظر را از مرحله توسعه دانش پایه‌ای تا به‌کارگیری مهندسی پیش برد.»
وی با اشاره به موضوع سایش به عنوان یکی از معضلات بزرگ صنایع مادر در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، هزینه‌های متحمل‌شده آن بر کشور را گزاف توصیف کرد و گفت: «سایش انواع متفاوتی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به سایش فلز با فلز، فلز با مواد معدنی، سایش دما بالا، سایش تر، سایش تحت ضربه و غیره اشاره کرد. بنابراین برای مقابله با انواع گوناگون سایش، امروزه آلیاژها و پوشش‌های متنوعی توسعه یافته اند که کاربرد اصلی آن¬ها در قطعات مورد استفاده در صنایعی مانند سیمان، معدن، راهسازی، فولادسازی، چوب، راه‌آهن و غیره است. شرکت نماد تا به امروز موفق به تولید یکی از مقاومترین آلیاژها در برابر سایش مواد معدنی خشک گردیده است که نسبت به محصولات مشابه در بازار، عمر سایشی ۲ تا ۵ برابر را از خود نشان می دهد.»
از میان محصولات این شرکت، محصول الکترودهای نانوساختار سخت‌پوشی، دارای تاییدیه نانومقیاس می‌باشد. در ساخت این محصول، از سیستم‌های نوین آلیاژسازی و فناوری نانو استفاده می‌شود و از طریق خروج عناصری مانند کبالت، نیکل و مولیبدن از ترکیب شیمیایی، کیفیت و قیمت قابل رقابت با محصولات خارجی دارد.
گفتنی است، این شرکت در سایر حوزه‌های غیر نانویی در زمینه ساخت تجهیزات نظیر دستگاه ذوب و همزن همزمان مذاب فلزات (EMS)، کوره ذوب در خلا ریخته گری تحت فشار (PVC) فعالیت دارد و این تجهیزات را در نمایشگاه ساخت ایران در معرض نمایش و فروش قرار داده است. برای اطلاعات بیشتر به سایت این شرکت به آدرس www.namadnanotech.com مراجعه نمایید.
علاقمندان در روزهای ۱۴ لغایت ۱۷ مهرماه ۱۳۹۶ می‌توانند از غرفه ۱۸ سالن خلیج فارس از دستاوردهای این مجموعه بازدید نمایند.