گروه نانیت با سامانه‌ی بازیافت کروم از پساب در غرفه‌ی استارت‌آپ

گروه نانیت یکی از هفت طرح برتری است که به مرحله‌ی نهایی نانواستارت‌آپ راه یافته است و طرح خود را در غرفه‌ی نانواستارت‌آپ دهمین نمایشگاه فناوری نانو به نمایش گذاشته است.

رویداد نانواستارت‌آپ یک رویداد رقابتی است که در آن از شرکت‌کنندگان خواسته‌شده است تا ایده‌ای را در حوزه‌ی نانو با کاربرد در حوزه‌ی آب طراحی کنند. از میان ایده‌های ارائه‌شده، هفت طرح به مرحله‌ی نهایی راه یافته و ایده‌ی خود را در دهمین نمایشگاه فناوری نانو عرضه کرده‌اند. گروه نانیت یکی از هفت گروه نهایی است.
عنصر کروم یکی عناصر بسیار مضر برای انسان و محیط‌زیست است. از سوی دیگر این عنصر در صنایعی از جمله صنایع چرم کاربرد دارد و پساب این صنایع قبل از ورود به محیط‌زیست باید تحت عملیات تصفیه قرار بگیرد. کشور ایران در کنار کشورهایی همچون ایتالیا، ترکیه و پاکستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چرم در دنیاست. ازاین‌رو طراحی سامانه‌ای که بتواند این عنصر مضر را با کارایی بالا از پساب این صنعت جدا کند بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
فعالیت تیم نانیت، یکی از هفت تیم برتر استارت‌آپ بر روی جداسازی و خالص‌سازی کروم از پساب متمرکز شده است. در این سامانه از یک سری نانوذرات با خاصیت جذب نور استفاده شده است. با تابش اشعه‌ی فرابنفش این نانوذرات قادر خواهد بود که کروم را جذب کنند. پس از جذب کامل کروم، صفحات حاوی نانوذرات با اسید شسته می‌شوند و حاصل این فرایند کروم سولفات خواهد بود که می‌توان از آن در صنایع چرم بهره برد.
از مزایای استفاده از این طرح هزینه‌ی پایین عملیاتی آن است و همچنین می‌توان این محصول را بر اساس حجم و چگالی پساب موردنظر تولید کرد. این فرایند از تصفیه‌ی فیلتری استفاده نمی‌کند، بنابراین هیچ نگرانی در خصوص هزینه‌ی بالای تأمین و نگهداری فیلترها وجود نخواهد داشت.
سامانه‌ی بازیافت و خالص‌سازی کروم یکی از هفت طرح برگزیده در نانواستارت‌آپ است که هم‌اکنون در دهمین نمایشگاه فناوری نانو، طبقه‌ی دوم، غرفه‌ی نانواستارت‌آپ در معرض دید عموم قرار گرفته است.