دهمین نمایشگاه فناوری نانو؛ تصفیه‌ی پساب با استفاده از فناوری پلاسمای سرد

شرکت پالایش پلاسما صنعت با محصول سامانه‌ی تصفیه‌ی پساب با استفاده از فناوری پلاسمای سرد در دهمین نمایشگاه فناوری نانو حضور یافته است. این شرکت تاکنون شش پروژه‌ی نیمه‌صنعتی در زمینه‌ی تصفیه‌ی پساب صنایع را با موفقیت اجرایی کرده است.

امروزه با رشد فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در کشور، و همچنین رشد شهرنشینی، مشکلات زیست‌محیطی نظیر آلودگی آب، هوا و خاک به‌طور روزافزونی در حال گسترش است. در سال‌های اخیر به خاطر شرایط ویژه‌ی جغرافیایی و خشک‌سالی‌های پی‌درپی در کشور، حفظ و نگهداری منابع آب جهت مصارف صنعتی، کشاورزی و آشامیدنی اهمیت دوچندانی یافته است. با این اوصاف راهی جز تصفیه‌ی پساب‌ها برای استفاده‌ی بهینه از منابع آب باقی نمانده است. بدین منظور روش‌های مختلفی پیشنهاد شده است اما روشی که هم‌زمان از دو خصوصیت مهم یعنی هزینه‌ی پایین و بازدهی بالا برخوردار باشد به‌ندرت یافت می‌شود. ابداع روش‌های نوین تصفیه بر پایه‌ی پلاسما و فناوری نانو تا حدود زیادی خصوصیات مذکور را به‌طور هم‌زمان داراست.
شرکت پالایش پلاسما صنعت با هدف تجاری‌سازی تصفیه‌ی پساب بر پایه‌ی پلاسمای سرد در سال ۱۳۹۳ تأسیس شد و در سال ۱۳۹۵ موفق شد گواهی دانش‌بنیانی خود را اخذ کند. این شرکت تاکنون چهار پروژه‌ی نیمه‌صنعتی برای تصفیه‌ی پساب صنعتی در پتروشیمی تبریز، شرکت ملی مس ایران، معدن مس سنگون و صنایع چرمشهر تبریز و دو پروژه در حوزه‌ی تصفیه‌ی آب آشامیدنی با موفقیت اجرایی کرده است.
دکتر سیروس خرم، مدیرعامل و مؤسس شرکت پلاسما پالایش صنعت در خصوص مزایای این سامانه‌ی نانویی گفت: «مصرف برق این سامانه بسیار پایین و بین ۱ تا ۲ کیلووات ساعت است. هزینه‌ی نگهداری این سامانه بسیار پایین است و علاوه بر حذف ۶۰ درصدی مواد گوگردی و کلیه‌ی فلزات سنگین از آب، کلیه‌ی میکروارگانیسم‌ها را نیز از بین می‌برد و pH آن را نیز به حالت استاندارد می‌رساند. ضمن اینکه هیچ‌گونه مواد شیمیایی نیز در این سامانه استفاده نمی‌شود.»
وی در خصوص سازوکار این سامانه افزود: «جداره‌ی داخلی دستگاه تصفیه‌ی پلاسمایی توسط روش‌های نوین لایه نشانی پلاسمای سرد با نانوذرات خاصی پوشش داده شده است. تخلیه الکتریکی از سطح الکترودها به‌صورت یکنواخت در آب یا پساب انجام می‌گیرد و باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد OH- و O- و O۳ و همچنین حباب‌هایی در داخل آب می‌گردد. این حباب‌ها نیز در اثر فرایند کاویتاسیون باعث شکستن مولکول‌های ترکیبات شیمیایی موجود در آب و همچنین تولید رادیکال‌های OH- و O- و مولکول‌های H۲O۲ و ازون می‌شوند. این رادیکال‌ها اکسیدکننده قوی بوده و بیشتر ترکیبات شیمیایی موجود در آب یا پساب را اکسید کرده و به‌صورت لجن ته‌نشین می‌کند. این فرایند یک الی دو دقیقه طول می‌کشد.»
در حال حاضر فناوری‌های مربوط به حذف مواد آلی فرار از پساب‌های صنعتی بر استفاده از روش‌های RTO متمرکزشده است و از خارج وارد می‌شود. درصورتی‌که این فناوری با فناوری پلاسمای سرد جایگزین شود، پیش‌بینی می‌شود سالانه تا ۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشت. فروش داخلی این محصول نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال بوده است.
شرکت پالایش پلاسما صنعت، تجهیزات تصفیه‌ی پساب خود را در دهمین نمایشگاه فناوری نانو، طبقه‌ی همکف، غرفه‌ی پالایش پلاسما صنعت در معرض دید عموم قرار داده است.