نانو پارس اسپادانا با نانوکاتالیست هیدروژن زدا به دهمین نمایشگاه نانو آمد

شرکت نانوپارس اسپادانا فعال در زمینه‌ی تولید انواع نانوذرات، با دو محصول جدید بانام‌های نانوکاتالیست هیدروژن زدا و نانوکاتالیست گوگرد زدا به دهمین نمایشگاه فناوری نانو آمده است.

مهسا وکیلی، مدیر بخش تحقیقات و تولید شرکت نانوپارس اسپادانا، در خصوص فعالیت‌های شرکت گفت: «شرکت نانوپارس اسپادانا در سال ۱۳۸۶ در اصفهان به ثبت رسید و فعالیت خود را با تولید نانوذرات و بررسی کاربردهای آن آغاز کرد. ما با استفاده از روش جدید SHOJ موفق به تولید اکثر نانوذرات اکسیدی شده‌ایم. یکی از نانوذرات پرکاربرد و باارزش تولیدی شرکت ما، نانوذرات آلومیناست که به سبب دارا بودن مورفولوژی و ساختار مطلوب، برای ساخت کاتالیست‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از روش SHOJ در تولید نانوذرات آلومینا موجب شده است تا بتوان با کنترل پارامترهای فرایند مذکور به مورفولوژی مناسب دست یافت. یکی از کاربردهای نانوآلومینا تولید کاتالیست‌های هیدروژن‌زدا است.»
وی ادامه داد: «کاتالیست‌های هیدروژن‌زدا در صنایع نفت و پتروشیمی جهت تبدیل مواد با کاربرد کمتر به مواد باارزش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به نیاز صنایع و با هدف استقلال در تولید کاتالیست‌ها، انواع مختلف این محصول پرکاربرد بررسی شده و با روش‌های جدید و مهندسی معکوس سنتز و پس از آزمایش‌های دقیق به صنایع ارائه می‌شوند.»
به گفته‌ی این فعال صنعتی، شرکت نانوپارس اسپادانا در حال حاضر با افزودن پروموترهای مختلف به پایه‌ی کاتالیست و نیز جایگزین کردن فلزات فعال‌تر موفق شده است گرید جدیدی از کاتالیست‌های هیدروژن‌زدا را تولید کند که به همین سبب گواهی دانش‌بنیانی را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کسب کند.
وکیلی در خصوص حجم تولید سالانه‌ی این نانوکاتالیست گفت: «در حال حاضر امکان تولید ۸۰ تن از نانوکاتالیست هیدروژن‌زدا را داریم که طی طرح توسعه، این میزان به ۲۰۰ تن در سال خواهد رسید. مصرف داخلی این محصولات، چند میلیارد ریال صرفه‌جویی ارزی به دنبال خواهد داشت. تاکنون موفق به عرضه‌ی این نانوکاتالیست به شرکت شیمی تکس آریا شدیم و با دیگر صنایع پتروشیمی نیز در حال عقد قرارداد هستیم.»
طی توسعه‌ی طرح تولید کاتالیست تا کنون ۱۲ نفر به طور مستقیم و بالغ بر ۱۷۰ نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار شده‌اند که در صورت توسعه‌ی بیشتر این میزان اشتغال تا ۵ برابر افزایش خواهد داشت.
شرکت دانش بنیان نانوپارس اسپادانا در دهمین نمایشگاه فناوری نانو شرکت کرده و میزبان علاقه مندان و فعالان صنعتی است.