امضای سه قرارداد تجاری‌سازی بین فناوران نانومچ و صنعتگران

آخرین روز دهمین نمایشگاه فناوری نانو با امضای سه قرارداد تجاری‌سازی بین فناوران برگزیده برنامه نانومچ و ۳ شرکت صنعتی همراه بود.

نانومچ یک برنامه دائمی با رویکرد حمایت از طرح‌های به‌ نمونه اولیه رسیده در حوزه فناوری نانو است. فناوران، شرکت‌های نوپا، پژوهشگران و جامعه دانشگاهی به‌عنوان طرف عرضه و شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مستقل به‌عنوان طرف تقاضا از جمله مخاطبان این برنامه می‌باشند.
قرارداد خرید ۴۰۰ کیلو نانوکامپاند کاهنده شیرنکیج محصولات تزریق پلاستیک بین فناور نانومچ سید یاسر دریاباری، دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس و شرکت مهرساز گستر پارس است که منجر به حذف اعوجاج و کاهش شیرنکیج در تولید محصولات تزریق پلاستیک با ضخامت بالای ۲ میلی‌متر می‌شود.
این فناوری سبز و فرمولاسیون آن باعث ایجاد یک فرآیند مطلوب در تولید محصولات پلیمری با کیفیت بالاتر و همچنین کاهش قابل توجه هزینه تولید در محصولات پلیمری خواهد شد. این قرارداد در دو فاز انجام خواهد شد که فاز اول خرید ۴۰۰ کیلو نانوکامپاند کاهنده شیرنکیج محصولات تزریق پلاستیک و در صورت اثبات کارایی در مقیاس صنعتی در فاز دوم خرید هفتگی ۵ تن برای استفاده در سپر خودرو اجرا خواهد شد.

دومین تفاهم نامه برای کسب اطمینان از قابلیت استفاده از نانوکامپوزیت ضد میکروب بر پایه نانوذرات کیتوسان روی منسوجات، بین فناور نانومچ علیرضا صابر، کارشناسی ارشد نانوبیوتکنولوژی و شرکت تولیدی صادراتی پوشام مهیار زنجان (جوراب مهیار) امضا شد که ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از فاز اطمینان سازی و تولید نمونه حمایت مالی خواهد کرد و فاز بعدی امضای قرارداد برای استفاده از این محصول در تولید ۴ دسته از منسوجات در انحصار جوراب مهیار خواهد بود.
لازم به ذکر است، سالانه ۲۰۰ تن کیتوسان به بازار جهانی مصرف عرضه می‌شود که ایران پتانسیل بالایی برای تولید این محصول ارزشمند دارد.

قرارداد دیگری نیز برای تولید عایق صوت آبگریز بین فناور نانومچ، زهرا مزروعی، دکتری مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان و شرکت نگین رز سپاهان (رز موکت) منعقد شد که طی این قرارداد شرکت رز موکت فضای تولید، نیروی انسانی، مواد اولیه و بازاریابی محصول را بر عهده خواهد داشت.
کاربرد اصلی این محصول پوشاندن فضای داخلی مکان‌های پر سر و صدا، ساختمان، حمل و نقل، استودیو، سینما و سالن¬های همایش، ماشین آلات صنعتی و تجهیزات پر سر و صدای آزمایشگاهی است. در حال حاضر، پشم سنگ و پشم شیشه و همچنین فوم‌های پلیمری مهمترین رقبای این محصول هستند ولی به دلیل نازک بودن و سبک بودن این محصول کاربرد و کیفیت بسیار بیشتری نسبت به راه حل‌های کنونی دارد.

علاقمندان برای آشنایی بیشتر با طرح‌های برگزیده نانومچ و سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌توانند به سایت نانومچ مراجعه و اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند.