ثبت نام فاز دوم آزمون بالینی نانوداروی ضدسرطان تخمدان

شرکت نانولوژی (NanOlogy) قصد دارد فاز دوم آزمون بالینی روی نانوداروی ضدسرطان تخمدان را آغاز کند. این دارو به صورت نانوذراتی از جنس پاکلیتاکسل است که اثرات جانبی کمی روی بیمار دارد.

نانولوژی (NanOlogy) یکی از شرکت‌های دارویی است که به دنبال توسعه فناوری جدیدی برای مقابله با سرطان است. این شرکت ثبت نام داوطلبان برای انجام فاز دوم آزمون بالینی نانوداروی ضدسرطان موسوم به Nanipac را آغاز کرد. این نانودارو در واقع نانوذرات پاکلیتاکسل است که می‌تواند برای درمان سرطان تخمدان استفاده شود. این شرکت باید بحث ایمنی و کارایی این فناوری را مورد مطالعه قرار دهد.
جرج دیزرگا از مدیران این شرکت می‌گوید: «ما تلاش داریم تا نشان دهیم که یک بار تزریق از این دارو می‌تواند به شکل مؤثری روی سلول‌های سرطانی تأثیرگذار باشد؛ بدون همراه داشتن اثرات جانبی منفی. پیش از این گروه‌های مختلف نشان داده بودند که داروی پاکلیتاکسل برای درمان سرطان تخمدان بسیار مؤثر است اما استفاده از آن با عوارض جانبی همراه است. ما در این پروژه نشان می‌دهیم که با استفاده از نانوذرات می‌توان این اثرات منفی را کاهش داد.»
سالانه ۲۲ هزار زن به این بیماری دچار شده و ۷۰ درصد آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند. سرطان تخمدان پنجمین عامل مرگ و میر در زنان است. در حال حاضر از جراحی برای زدایش سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند. درصورتی که این دارو عملکرد خود را به اثبات برساند، می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مناسب برای درمان بیماران استفاده شود.
نانولوژی برنامه جامع توسعه‌ای برای این فناوری دارد تا آن را برای درمان سرطان‌هایی نظیر پروستات و پانکراس مورد استفاده قرار دهد.
براساس اطلاعات منتشر شده، مسئولان این شرکت قرار است برای دریافت تأییدیه IND این نانودارو در سال ۲۰۱۸ درخواست دهند. این نانودارو به اَشکال مختلف در می‌آید، به‌‌طوری که مسئولان نانولوژی نسخه قابل تنفس آن را نیز تولید کرده‌اند که از طریق مجاری بینی وارد بدن شده و می‌تواند برای درمان سرطان ریه به کار رود.
این فناوری به‌صورت یک پتنت به ثبت رسیده است. در این پتنت محققان نشان دادند که با کاهش ابعاد پاکلیتاکسل و دوستاکسل می‌توان نانوذرات پایداری تولید کرد. این نانوذرات برخلاف نانوذرات دیگر، نیاز به پوشش‌دهی برای پایدار شدن ندارند.