پایان نخستین دوره نانواستارت‌آپ؛ برگزیدگان معرفی شدند

نتایج نهایی نخستین دوره‌ توانمندسازی استارت‌آپ‌های فناوری نانو(نانواستارتاپ) با هدف انتخاب نماینده ایران برای حضور در المپیاد بین‌المللی فناوری نانو ( تهران ۲۰۱۸) اعلام شد. در مرحله پایانی نانواستارت‌آپ، هفت گروه با ارائه طرح‌هایی در خصوص به‌کارگیری فناوری نانو در حوزه آب و پساب به رقابت پرداختند. گروه‌های نانیت، پاکاب و آبینو به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. رویکرد این دوره، ایجاد تجربه‌ای متفاوت برای فناوران از اولین گام‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق بوده است.

نخستین دوره توانمندسازی استارت‌آپ‌های فناوری نانو با هدف انتخاب و معرفی یک تیم از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برای شرکت در اولین المپیاد بین‌المللی فناوری نانو برگزار شد. نانواستارت‌آپ شامل دو مرحله حضوری (شناسایی فرصت-فناوری) و غیرحضوری (اثبات مفهوم راهکار ارائه‌شده و شناسایی بازار پیشنهادی) بود.
۷ تیم راه‌یافته به مرحله دوم بر روی شناسایی مشتریان و اثبات راهکار فناورانه خود متمرکز شده و پس از رونمایی از دستاوردهای خود در جشنواره ملی نانو، مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این مسیر، تیم‌های شرکت‌کننده جهت پیشبرد اهداف خود از حمایت‌های مادی و معنوی ستاد توسعه فناوری نانو برای توسعه نمونه اولیه و شناسایی مشتریان برخوردار شدند. این حمایت‌ها شامل سه دسته کلی بود:
• اختصاص اعتبار شبکه آزمایشگاهی و حمایت‌های نقدی
• مشاوره‌های تخصصی فنی و تجاری را به‌صورت هفتگی توسط مشاوران فنی و تجاری
• خدمات تسهیلگری: شبکه‌سازی و پشتیبانی معنوی از تیم‌ها و تسهیل دسترسی تیم‌ها به خدمات دوره
محوریت این دوره، راه‌اندازی کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری نانو برای حل مسائل آب و پساب بوده و تیم‌های شرکت‌کننده در دوره، توسط ۱۱ داور حوزه فنی و تجاری‌ مورد ارزیابی قرار گرفتند.
ارزیابی مرحله دوم دوره نانواستارت‌آپ شامل دو بخش غیرحضوری و حضوری بود و شاخص‌های ارزیابی با توجه به اهداف برنامه و با تأکید بر سه اصل “اثبات مفهوم فناورانه”، “جذابیت بازار پیشنهادی” و “کیفیت عملکرد تیم” تدوین شده‌اند.

در بخش غیرحضوری جوانب فنی، تجاری و عملکرد با توجه به مستندات مکتوب، کلیپ ارائه به زبان فارسی و انگلیسی مورد ارزیابی قرار گرفت. هر تیم فرصت ملاقات رسمی با داورهای بخش غیرحضوری جهت ارائه توضیحات جانبی را داشته است. در بخش حضوری ارزیابی که در تاریخ ۱۹ مهرماه در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد، تیم‌ها به ارائه نهایی دستاوردهای خود –به زبان انگلیسی- در مقابل داورهای حضوری پرداخته و داورهای این بخش با تأکید بر جوانب تجاری و فنی تیم‌ها را ارزیابی کردند. امتیاز هر تیم به‌صورت ترکیبی از امتیازات داوری حضوری و غیرحضوری، طبق جدول اهمیت-وزنی زیر محاسبه شده است.

filereader.php?p1=main_1eb590c1259ff0580

با توجه به نمرات کسب‌شده توسط تیم‌ها در دو بخش حضوری و غیرحضوری، تیم‌های نانیت، پاکاب و آبینو به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفته و تیم‌های آوان نانو، کاسپین، فناوری‌های چشمه‌های آبی و مکران تک به ترتیب رتبه‌های چهارم تا هفتم را به خود اختصاص داده‌اند.

filereader.php?p1=main_3e5190eeb51ebe6c5
کسب اطلاعات بیشتر در www.nanostartup.ir.