همکاری روسیه و عمان در حوزه فناوری‌ نانو

شرکت روس نانو قرارداد همکاری با شرکت عمان اویل به امضاء رساند تا از سرمایه‌گذاری این شرکت عمانی برای توسعه صنایع وابسته به نفت و گاز و مواد شیمیایی استفاده کند. روس نانو بزرگترین شرکت فناوری‌ نانو در روسیه است.

شرکت عمان اویل (Oman Oil) و روسنانو (Rusnano) قرارداد همکاری مشترک با یکدیگر امضاء کردند. روسنانو یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری‌ نانو محسوب می‌شود که قرار است با همکاری شرکت عمان اویل بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه نفت و گاز و مواد شیمیایی کار کنند.
پیش از این دومین فروم کسب و کار عمان روسیه برگزار شده بود که در حاشیه این فروم، انجمن کسب و کار عمان روسیه مسیر انعقاد این قرارداد را هموار کرده بود.
طرفین این قرارداد علاقه‌مند به ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی و مواد شیمیایی هستند که این کار با تأمین بودجه از سوی روسنانو انجام می‌شود و در نهایت منافع آن برای دو طرف عمانی و روسی در نظر گرفته می‌شود.
فرصت‌های موجود در این همکاری شامل پروژه‌های پتروشیمی و مواد شیمیایی می‌شود؛ پروژه‌هایی که براساس فناوری‌های نوآورانه رقابتی تعریف می‌شوند.
ولادیمیر کنووالف از مدیران روسنانو می‌گوید: «ما فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی در صنعت پتروشیمی روسیه شاهد هستیم که دلیل این امر، پیشینه قوی این کشور در این حوزه است. همکاری روسنانو با شرکت عمال اویل می‌تواند به ما کمک کند تا سرمایه‌گذاری اثربخش‌تری را انجام دهیم.»
سال گذشته شرکت روسنانو بودجه ویژه‌ای را برای استخراج مواد شیمیایی با استفاده از فناوری‌ نانو اختصاص داد. این شرکت همکاری‌های بین‌المللی متعددی دارد. چندی پیش روسنانو اقدام به همکاری مشترک با ژاپن کرد تا فناوری‌های به‌دست آمده در روسیه را به شرکت‌های ژاپنی واگذار کند.
روسنانو با بخش خصوصی کشورهای مختلف از جمله انگلستان نیز همکاری دارد و توافق‌نامه‌هایی را نیز با شرکت‌های انگلیسی امضاء کرده است.
گردش مالی شرکت‌های زیر نظر روسنانو در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۳۴۲ بیلیون روبل بوده در حالی که کل گردش مالی بخش صنعت فناوری‌ نانو در روسیه بیش از ۱ تریلیون روبل است که گردش مالی روسنانو بیش از یک سوم از کل تولید محسوب می‌شود. دلیل این امر، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این مجموعه است، به طوری که کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن، چین و هند در این مرکز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
روسنانو قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ کارخانه و مرکز تحقیق و توسعه راه‌اندازی کند. این شرکت در سال ۲۰۱۱ و با هدف توسعه فناوری‌ نانو در روسیه تشکیل شد.