نوسازی آزمایشی ساختمان‌های قدیمی با فناوری‌ نانو

پروژه پایلوت نوسازی ساختمان‌های قدیمی با فناوری‌ نانو در یکی از شهرهای روسیه انجام شده و نتایج نشان داده است که با نوآوری و استفاده از فناوری‌ نانو عمر بنای نوسازی شده افزایش و مصرف انرژی در آن‌ها کاهش یافته است.

اخیراً پروژه‌ای در روسیه اجرا شده که در آن یک خانه با استفاده از فناوری‌ نانو بازسازی شده است. این خانه در منطقه کارتیشوو قرار دارد که توسط مدیر صندوق برنامه‌های آموزشی و زیرساختی، آندری سوینارکوف، و وزیر ساختمان منطقه کالوگا، آلکسی شیگاپوف، بازدید شده است.
این خانه در سال ۱۹۷۹ ساخته شده که برای پیاده‌سازی این پروژه پایلوت انتخاب شده است. هزاران ساختمان نظیر این در روسیه وجود دارد. دلیل این امر، انبوه سازی مسکن در دهه ۶۰ میلادی است که خانه‌هایی شبیه به هم در آن سال‌ها در روسیه ساخته شده است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در تمام کشور این امکان وجود ندارد که این خانه‌های نسبتاً قدیمی را تخریب کرده و از نو بسازند؛ بنابراین باید روی گزینه بازسازی آن‌ها کار کرد.
نتایج بازسازی اخیر نشان می‌دهد که می‌توان مصرف انرژی را در خانه بازسازی شده ۳۰ درصد کاهش و عمر بنا را ۳۰ سال افزایش داد. برای این کار روش‌ها و فناوری‌های نوآورانه نظیر فناوری‌ نانو استفاده شده است.
ماژول‌های ساخته شده از پشم بازالت عایق گرمایی مناسبی بوده و دوام قابل توجهی نسبت به سامانه تهویه رایج در این خانه‌ها دارد. خرده شیشه‌ها می‌توانند نقش بهتری در عایق‌کاری و حفظ دمای ساختمان داشته باشند و همچین نسبت به فناوری‌های رایج وزن کمتری را به سازه تحمیل می‌کنند.
فیلم‌های کامپوزیتی کربنی موجب افزایش استحکام بنا شده و همچنین روی عایق شدن ساختمان نیز تأثیرگذار هستند. در این پروژه نشان داده شد که با نوآوری و استفاده از فناوری‌ نانو، نوسازی ساختمان به‌گونه‌ای انجام شد که مصرف انرژی در آن ۳۱ درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، کاهش یافته است.