ثبت شرکتی برای تجاری‌سازی شناساگر مبتنی بر نانوسیم

شرکتی به نام شانگهای فوتون تکنولوژی (Shanghai Photon Technology) توسط محققان چینی به ثبت رسیده است تا فناوری شناساگرهای تک فوتون نانوسیمی ابررسانا که کارایی بالای ۹۰ درصد دارد را تجاری‌سازی کنند. این شناساگر برای استفاده در حوزه کوانتوم اهمیت زیادی دارد.

شناساگرهای تک فوتون نانوسیمی ابررسانا (SNSPDs) موجب بهبود قابل توجهی در کارایی شناسایی (DE) می‌شود و چنین فناوری کاربردهای زیادی در فناوری اطلاعات کوانتومی دارد. یک گروه تحقیقاتی به رهبری لیکسینگ یو از موسسه فناوری اطلاعات و میکروسیستم شانگهای با همکاری آکادمی علوم چین برای اولین بار موفق به ساخت NbN-SNSPD شدند که با استفاده از آن می‌توان کارایی شناسایی را در ۲٫۱ کلوین به بیش از ۹۰ درصد رساند.
نتایج این پروژه به دلیل اهمیت بالای آن روی جلد نشریه Science China درج شده¬است.
در طول موج ۱۵۵۰ نانومتر که از نظر کاربردی اهمیت زیادی دارد، SNSPDهایی که تاکنون با ابررساناهایی از جنس WSi ساخته شده کارایی ۹۳ درصد داشته¬اند در حالی که شناساگرهای InGaAs کارایی تقریبا ۳۰ درصدی دارند. متاسفانه WSi-SNSPD در دمای زیر یک درجه کلوین کار می‌کنند که چنین شرایطی بسیار پرهزینه و دشوار است.
تلاش‌های زیادی برای ساخت SNSPDs مبتنی بر NbN انجام شده تا در دمای حدود ۲ درجه کلوین کار کند که فراهم آوردن چنین شرایطی ساده‌تر از مورد پیشین است. در طول یک دهه¬ی گذشته NbN-SNSPDsها بهبود یافته و کارایی آنها تا ۸۰ درصد رسیده است. برای افزایش کارایی تا ۹۰ درصد نیاز به بهینه‌سازی عوامل مختلف نظیر جفت‌شدن نوری تقریبا کامل، جذب نزدیک به کامل و کارایی کوانتومی ذاتی یکنواخت است.
در مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی به چاپ رساندند نشان دادند که می‌توان سامانه NbN-SNSPDs را با کارایی ۹۰ درصد در دمای ۲٫۱ کلوین در طول موج ۱۵۵۰ نانومتر به کار گرفت. زمانی که دما به زیر ۱٫۸ کلوین می‌رسد کارایی به ۹۲ درصد می‌رسد.
این شناساگر کوچک و کارا می‌تواند ابزاری ساده و قدرتمند در دست محققان باشد تا از آن برای توسعه حوزه اطلاعات کوانتومی استفاده کرد.
برای تجاری‌سازی این فناوری، محققان این گروه اقدام به راه‌اندازی شرکتی به نام شانگهای فوتون تکنولوژی (Shanghai Photon Technology) کرده‌اند.